< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekHudba 2. poloviny 20.stoletíHudební výchova

Hudba 1. pol. 20. století

Igor Fjodorovič Stravinskij

  • Rus
  • pocházel z hudební rodiny – otec operní pěvec a matka klavíristka, od mladého věku se něj projevila záliba v hudbě – byla mu opatřena učitelka klavíru
  • začal studovat práva na universitě, tam se seznámil se synem Rýmského – Korzakova
  • svá díla i dirigoval
  • přestěhoval se do Paříže – získal státní občanství a seznámil se např. s Picasem
  • za 2. světové války odešel do Ameriky – získal státní občanství
  • nakonec se vrátil do Ruska – přijat s velkými poctami, konec života prožil ale v Americe a zemřel v New Yorku
  • psal balety a opery – balety: „Pták ohnivák“, „Petruška“, „Svěcení jara“

Sergej Prokofjev

  • Rus
  • žákem Rýmkého - Korzakova
  • studoval skládání
  • klavírista
  • koncerty v USA a Paříži, ale vrátil se do Ruska, kde začal komponovat
  • psal opery, balety
  • balet – část - „Montekové a Kapuleti“ – podle Shakespeara „Romeo a Julie“
  • Péťa a vlk“ – symfonická pohádka, každé postavě přiřazen nástroj a motiv
  • „Klasická symfonie“

Bohuslav Martinů

  • narodil se v Poličce ve věži – otec pověžný
  • studoval hudbu – měl problémy – na konzervatoři v Praze byl vyloučen, protože se neučil, státní zkoušku ale získal
  • pobýval i v zahraničí – v Paříži, USA, Švýcarsko a Itálie
  • rozsáhlá tvorba – téměř 300 skladeb – pro orchestr, komorní soubory, psal opery i filmovou hudbu, psal hudbu na objednávku – proto tolik – existenční problémy
  • komorní kantáta – „Otvírání studánek“ – 20 minut, určena pro pěvecký sbor, dvoje housle, violu, klavír, autor se prostřednictvím této kantáty vrací do dětství a vzpomíná na lidové hry a zvyky
  • balet – „Špalíček“ – čerpá z lidových zvyků, písní a tanců, oceněno Smetanovou cenou
  • některé skladby ovlivněny i jazzem – „Jazzová suita“
  • utrpěl úraz a přestává slyšet, závratě a bolesti hlavy



Přidal: tess.for 25. 3. 2008
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 265
Zhlédnuto: 5731 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekHudba 2. poloviny 20.stoletíHudební výchova