SOCIOLOGIE
= společenská věda, zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti, zkoumá celkový obraz společnosti, její strukturu a zákonitosti jejího vývoje
z řeckého societas = společnost
vznikla v 1. polovině 19. století, je to věda o společenském pokroku, stojí na vrcholu věd
zakladatel August Comte
AUGUST COMTE
do centra dává společnost jako celek, ovlivňuje celý život člověka, matematik, filozof, zakladatel pozitivismu (vyhýbá se spekulacím a vychází z ověřených faků), přijímá fakta a zkoumá jejich vzájemný vztah
zákon tří stádií:
stadium teologické (fiktivní) – vše vysvětluje jako zásah bohů, člověk hledá absolutní poznání, za každým procesemje živá vůle
stadium metafyzické (abstraktní) – vychází ze zákonitostí, zkoumá abstraktní pojmy
stadium vědecké (pozitivní) – popisuje poznání, k absolutnímu poznání nelze dojít, pozoruje jednotlivá fakta
rozdělení sociologie:
teorie přirozeného uspořádání (společenská statika) – popisuje skutečnost, jádrem je uvažování o institucích, které zajišťují rovnováhu společnosti (církev – intelekt, rodina – cítění, stát – jednání)
nauka o pokroku (společenská dynamika) – zkoumá vývoj společnosti, jádrem je zákon tří stádií
HERBERT SPENCER
britský sociolog a filozof, klade důraz na podobnost mezi lidskou společností a biologickým organismem, sociologie má vše vnímat komplexně, vidí společnost jako organismus, kde má každý své funkce a role a neustále se vyvíjí a diferencuje, promítá sem znalosti z nejrůznějších oborů
ÉMILE DURKHEIM
vytvořil teorii dělby práce, moderní pracovní proces a průmyslová společnost, sociologii definoval jako vědu o sociálních faktech, vytvořil sociologický realismus, systematicky se snažil vyjít z empirických dat
MAX WEBER
aplikoval sociologii do politiky, etické prvky, sociologii definuje jako vědu o sociálním jednání, sociologové by se měli zabývat pouze takoým jednáním, kterému lidé přisuzují smysla jež dělají s ohledem na druhé lidi, vytvořil sociologický nominalismus
VILFREDO PARETO
sociolog, ekonom, zakladatel teorie elit, hlavním kritériem, jestli patříme do elity je statisticky změřitelný úspěch, používal matematické metody, rozdělil faktory ovlivňující vývoj společnosti (geografické, okolní státy, historie, rasa, schopnosti, zájmy, iQ)
GEORG SIMMEL
Němec, naznačil směry sociologie ve 20. letech, zabýval se volným časem, úlohou umění, peněz ve společnosti, otázky masovosti a měšťáctví
období po 2. světové válce (empirické období)
zaměřeno na celkovou společnost, plošné mapování společnosti, 1. společenské problémy v Americe (migrace, nezaměstnanost, rasismus), nové sociologické školy
sleován pohyb obyvatel, původ lidí, velikost rodin, povolání, IQ, sledují jedince v průběhu 50 let, vznikají dotazníky, sbírají se data, zkoumají minority
sociologie souvisí s ostatními disciplínami
s filozofií – mají společnou orientaci na člověka a podmínky jeho života
s historií – celé společenské dění probíhá v historickém kontextu
s ekonomií – je podstatnou složkou společenského života
s psychologií – psychické potíže mají často sociální souvislost
s antropologií – zabývají se kulturou a společenskými institucemi
s politologií
s ekologií – ekologické problémy se stávají zásadními společenskými problémy
metody sociologického výzkumu
kvantitativní výzkum – testování pravdivosti předem připravených hypotéz na velkém vzoru tázaných respondentů
metody: přímé pozorování, rozhovor, dotazník, analýzy dokumentů
kvalitativní výzkum – hledá motivy, které člověka vedly k určitému chování, jak jedinci a skupiny pohlížejí na svět
metody: zúčastněné pozorování, analýza osobních dokumentů, nestandartizovaný rozhovor
sociologové
dělají průzkum trhu, reklamu, řešení vnitřních problémů podniků, jak rozmístit, motivovat, řídit lidi, řešit spory, služby politikům – s čím počítat, účinnost hesel, manipulace s davy, urbanistika, v armádě, ve škole
sociologie může být věkových skupin, pohlaví, rasových skupiny, sociální hnutí, srovnávací, historická, zdraví a nemoci, volného času, médií
dělení sociálních útvarů
skupina = tvořena 2 nebo 3 osobami, mezi nimiž jsou vzájemné vztahy, spojuje je společný cíl, zájem, činnost, vlastnost, funkce apod.
agregát = sdružení na jednoduchém principu, nahodilý a dočasný, vzájemně se neznají a pravděpodobně se už ve stejném složení nesejdou
→ shluky – kolem něčím mimořádné události (dopravní nehoda)
→ davy – skupiny lidí na určitém místě na základě stejného podnětu, plánované a náhodné,
aktivní – útočný (vzpury, terorizující, linčující), ýnikový (vznikají panikou), získávací
(drancování obchodů), expresivní (demonstrace)
pasivní – posluchačstvo, publikum, příležitostné nebo záměrné
davová psychóza – člověk v davu potlačuje svou identitu, projevy primitivních pudů, mizí
pocit zodpovědnosti
kategorie = úhrn ososb, ketré vykazují jeden nebo více společenských sociologicky významných znaků (podle povolání, věku, příjmu …)
publikum
třída (vrstva) = kategorie lidí, kteří mají stejné třídní postavení (stejný způsob obživy, bohatství), dělení v hierarchickém smyslu většinou podle majetku a moci
národ = společenství lidí, kteří se hlásí ke stejné národnosti, zformovala se na základě jazykového, územního a hospodářského společenství
lid = všechno obyvatelstvo určité země
minorita (menšina)
početně malá část společenského celku, která je z hlediska celku v menšině, od majority se liší odlišným původem (rasou), národností, náboženstvím, řečí apod.
jsou pro své fyzické nebo kulturní charakteristiky odloučeny od ostatních, jedná se s nimi odlišně a nerovně, vyloučeni na plném podílení se na životě společnosti
elita
početně malý útvar, nejlepší vybraná část určitého celku osob, jehož členové zaujímají vysoké pozice
šlechta, prominenti z politiky, obchodu, umění, průmyslu
má silný sociální vliv a sociální konstrolu v některých oblastech sociálního života
dříve založena na tradici, majetku, stavovské příslušnosti...
v dnešní společnosti už jde o otevřený útvar, z hlediska majority patří k okrajové skupině
klasifikace skupin
podle velikosti: malá – 2 – 30 členů, mají bližší vztahy, zájmy a potřeby (rodina, školní třída)
střední
velká – členové se všichni neznají osobně, poznáme je podle oblečení, symbolů
(armáda, personál nemocnice, firmy)
podle trvání: dočasná X stálá
podle základu utvoření: přirozená X dobrovolná X vynucená
podle formy přístupu: otevřená X uzavřená
podle organizace: organizovaná X neorganizovaná
podle formálnosti: formální – vymezení sociálních postů a s nimi spojených společenských rolí,
vztah podřízenosti a nadřízenosti, mohou zde vznikat i neformální vztahy (škola, armáda, nemocnice, úřad)
neformální – nejsou jasně vymezeny posty a vztahy nadřízenosti a podřízenosti,
osobní až emocionální vztahy (rodina, přátelé, kroužky)
podle druhu vazby: primární – tvoří ji lidé, s nimiž udržujeme těsné neformální vazby, obvykle jde o
příbuzné, relativně dlouhodobé,důležité pro socializaci
sekundární – lidi, které neznáme příliš důvěrně a s nimiž udržujeme příliš
formální vazby
vztahy ve skupině
J – J – vztah mezi jedinci, citové zabarvení, matka – dítě, partneři, sociální vliv vztahu
J – S – během života se pohybujeme v různých sociálních skupinách, proces socializace
S – J – jako člen skupiny zaujímáme určité postavení, společenskou roli
S – S – vztah mezi skupinami, jako člen skupiny vykazujeme typické rysy odlišné od jiné skupiny
(obyvatelé města X venkova)
rozlišení sociálních tříd
vyšší (elita) – zámožní lidé, aristokraté, vlastní nebo ovládají výrobní prostředky
vyšší střední – odborníci
nižší střední – administrativa, obchod
vyšší dělnická – odborná manuální práce
nižší dělnická – neodborná manuální práce
underclass – vyloučena z trhu práce a stratifikačního systému
sociální role = očekávaný způsob chování, který se ukáže v sociálním statusu, každý hraje víc rolí – nezávisle (student, zákazník, sourozenec, zaměstnanec), souběžně (otec a manžel v rodině)
přístupy jedince k roli: ztotožnění / identifikace
distanc / odstup (navenek hraje roli, ale vnitřně ji popírá)
odmítnutí role
základní role: nadřízené (otec, doktor, učitel)
podřízené (žák, pasient)
souřadné (spolužák, kolega)
role sexuálního partnerství
sociální status = sociální postavení člověka ve společnosti, vymezuje práva a povinnost jedince ve vztahhu k ostatním lidem a zároveň formuje očekávání, která může okolí mít od držitele statusu v určitých situacích
socializace
= proces, v jehož průběhu si děti osvojují a poznávají kulturní hodnoty a normy, nejintenzivnější v
prvních letech života, probíhá během celého života
porozumění kultuře dané společnosti, dítě si osvojuje jazyk, specifické vidění světa, názory, postoje, přesvědčení, identitu
cílem je zespolečenštění člověka, tak aby byl schopen vycházet s druhými lidmi, aby mohl existovat ve společnosti, člověk se chová očekávaně a vypočitatelně
zprostředkovatelé socializace: rodina, vrstevnická skupina, másmédia
sociální stratifikace (rozvrstvení)
základem je nerovnost (pohlaví, věk, vzdělání, příjem, náboženství, národnost, sociální a ekonomické postavení), podstatou je nerovné rozdělení určitého statku nebo služby
vertikální – nerovné rozdělení (ekonomickýcm kapitálem)
horizontální – rozdělení dané (místem bydliště)
typy stratifikačních systémů
otrokářský – svobodní a nevolníci
kastovní – kasty, člověk se do nich rodí a jsou neprostupné
stavovský – stavy a právo regulující společenský život
třídní – třídy vymezené vlastnictvím výrobních prostředků nebo postavením na trhu práce
Weberova teorie stratifikace
prestiž = dobrá reputace jedince či skupiny spojená s úctou a vlivem, jeden ze základních ukazatelů sociálního statusu jedince
sociální mobilita = přechod individua, soc. objektu nebo hodnoty z jedné pozice na druhou
→ horizontální – přechod z jedné skupiny do druhé v rámci jedné úrovně (změna občanství,
bydliště, sňatek, rozvod)
→ vertikální – vzestupná (postup, kariéra, vzdělání) a sestupná (nezaměstnanost)
→ intergenerační – přesun mezi generacemi, děti získají horší/lepší postavení než rodiče
→ intragenerační – přesun v rámci jedné generace, na konci mají lidé lepší/horší postavení než na
začátku
Marxova teorie stratifikace
proletariát = nevlastní výrobní prostředky a jsou nuceni prodávat svoji pracovní sílu za mzdu
buržoazie = vlastní výrobní prostředky, vykořisťuje porletariát, všechny zájmy jsou kontrolovány vládnoucí třídou, vykořisťování přestane pokud bude nastoleno společné vlastnictví
sociální kapitál = souhrn sociálních vztahů, kontaktů, počestnosti a vážnosti, zajišťuje tok informací, vedoucí ke vzájemnému prospěchu a důvěře, rodina, tradice, vzdělání, solidarita, odpovědnost
sociální nerovnost
není žádná společnost, která by rozdělovala vše rovným dílem, liší se v různých aspektech
věková, rasová, rozdíly mezi pohlavími
obsah sociální nerovnosti
moc – jedinci mohou vnutit svou vůli ostatním, bez ohledu na souhlas či nesouhlas
pretiž
bohatství – vztah k materiálním podmínkám