- barokní kultura k nám proniká ze Středomoří v první pol. 17. stol., vrcholu dosahuje v 17. - 18. století
-proniklo do českých zemí po porážce stavovských vojsk na Bílé hoře
- baroko = odvozeno z portugalského barocco (velká perla nepravidelného tvaru)
- Znaky baroka: nepravidelnost, rozevlátost, okázalost, protiklady, kontrast, metafory,
- kolébkou baroka je Pyrenejský a Apeninský poloostrov, je to reakce na uměřenost humanismu a renesance
- rozlišujeme 3 základní fáze:
1. rané baroko (u nás končí 1680)
2. vrcholné (zhruba mezi lety 1680 - 1740)
3. zasahuje do rokoka
- barokní absolutismus:
výsadní moc má panovník a jeho vláda, v českých zemích se neprosadil zcela
po době pobělohorské byl z čských zemí vytlačen stavovský živel
baroko se zde prosadilo díky Habsburkům (Ferdinand II.)
*umělce podporovaly i šlechtické rody: hrabě Špork, Šternberkové, Schwarzenberkové, Lobkovicové
NÁBOŽENSTVÍ a CÍRKEV
Rekatolizace
- proces rekatolizace je umožněn díky porážce stavovských vojsk, plány na postup rektaolizace vypracovali církevní představitelé, hlavní důraz na misijní činnost, znovuvybudování církevní správní organizace, zřízení katolických škol
- Po Bílé hoře se vrací jezuité, své řady posilují - benediktýni, premonstráti, cisterciáci, přicházejí sem i nové řády - piaristé, hiberni, do farností přicházejí cizí kněží, hlavně z Polska, důležití byli i vlastní kněží - pražský arcibiskup Arnošt z Harrachu
- 1624 vycházejí patenty proti nekatolíkům, nekatolíci přestupují k římské církvi nebo emigrují (Komenský, Pavel Stránský)
- zřizují se reformační komise - mají za úkol dohlížet na zdárný proces rekatolizace
- první fáze rekatolizace trvá do roku 1680: vzniká nová církevní správa, zřizují se další biskupství(Litoměřice, Hradec Králové)
- na Moravě je rekatolizace pomalejší - zde bylo mnohem více katolíků už před Bílou horou, téměř celé Čechy a Morava se staly katolické země, vyjímky - podkrušnohorská oblast, Ašský výběžek (luteráni), ve Slezsku oživení luteránství, proti nekatolíkům byly vydávány patenty
-Antonín Koniáš: "Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající“ - příručka ke zjišťování závadných knih
- rekatolizace byla zprvu násilná a to hlavně ve městech-byl zde velký tlak, proběhla rychle
nenásilně - výchova mládeže v katolickém duchu, aktivní činnost misionářů, vliv měly i katolické slavnosti s divadlem, hudbou, ohňostrojem
Úloha církve ve společnosti
- velkou roli v baroku má kostel a bohslužby, lidé museli jednou do roka absolvovat zpověď, dítě bylo pokřtěno, poté biřmováno (2. křest, uvedení do společnosti), při sňatku se udílela svátost manželská a před smrtí svátost posledního pomazání, kázání bylo v jazyce kterému lidé rozuměli, umělo upoutat a pobavit, církevní instituce zajištovaly i péči o nemocné - vlastní špitály
- důležitý v baroku je tzv. mariánský kult - procesí a poutě k sochám Panny Marie, v Čechách: Stará Boleslav, Svatá hora u Příbrami, Svatý Kopeček u Olomouce, Velehrad
- typické pro baroko je svatořečení sv. Jana Nepomuckého - světec známý po celé Evropě, u jeho hrobu v Praze se konaly několikadenní slavnosti a zbožné průvody
ŠKOLSTVÍ a VZDÌLANOST
- 1622 Pražská univerzita je svěřena jezuitům, ti měli školu už v Klementinu a ta se spojila s Karolinskou akademií, byla obnovena v Praze úplná čtyřfakultní univerzita, Karolinum bylo dočasně odděleno, v roce 1638 definitvně spojeno a byla utvořena Univerzita Karlo-Ferdinandova
na Moravě jezuitská univerzita Olomoucká
- na Pražské univerzitě působili: lékař a přírodovědec Jan Mark(us?) Marci z Kronlandu, filozof a teolog Roderigo Arriaga
- gymnázia: na dobré úrovni je měli jezuité, připojili se k nim: Slaný, Litomyšl, Mikulov, Břevnov, Broumov
- vyučovalo duchovenstvo, žáci - z královských a poddaných měst, malé procento šlechty
preceptoři = soukromé učitelé, najímaly si je urozené rodiny a bohatí měšťané
vyšší školy navštěvovali je chlapci
- byrokracie = vysoce kvalifikované úřednictvo, měli univerzitní vzdělání
LITERATURA
Emigranti
Jan Amos Komenský:
- poslední biskup jednoty bratrské, teolog, filozof, spisovatel, vycházel z evropského humanismu, ve vyhnanství žil v polském Lešně,
- psal: teologické traktáty, sbírky kázání, pedagogické spisy, alegorické i historické texty,
snaha o pansofii = universální věda
- Dílo: Orbis pictus (Svět v obrazech) – původně učebnice latiny, později i jiných jazyků.
Labyrint světa a Ráj srdce - kritika společnosti, satirická alegorie
Brána jazyků - jazyková příručka
Pavel Stránský ze Stránky u Zap:
- napsal spis „O státě českém“ = informuje o historii a údělu jeho otčiny
V českých zemích
Bohuslav Balbín:
- historik, zeměpisec, literát, velký příznivce českého jazyka
- Dílo: Výtah z dějin českých, Rozmanitost z historie království Českého
- psal latinsky
- psali česky: Tomáš Pešina z Čechorodu (Předchůdce Moravopisu)
Jan Kořínek (Staré paměti Kutnohorské)
Jan František Beckovský (Poselkyně starých příběhů českých)
Adam Michna z Otradovic:
- psal básně a hudební texty
- Dílo: Česká mariánská muzika, Loutna česká, Svatoroční Muzika
Bedřich Bridel
- básník, misonář, zemřel při morové epidemii
- poetická skladba Co Bůh? Člověk?
DIVADLO
- proslulí byli jezuité, předváděli tragedie a komedie ze života světců (sv. Václav) ,divadlo mělo velkou oblibu u šlechtických dvorů
ARCHITEKTURA
- elipsový půdorys
- stavby vznikaly na objednávku církve a šlechty, působili u nás umělci z Itálie, Bavorska, Francie
např.: Luragové, Brokoffové, Dientzenhoferové...
- největší církevní stavbou bylo Klementinum
Architekti + stavby:
Carlo Lurago = jezuitské koleje Hradec Králové, Březnice, Klatovy
Francesco Carrati = palác na Hradčanech, zámek Roudnice nad Labem
Jean-Baptiste Mathey = zámek v Tróje
Jan Benard Fischer z Erlachu = zámek ve Slavkově u Brna
Jan Blažej Santini-Aichl = je to tvůrce barokní gotiky (zvláštní odnož baroka s gotickými prvky), klášter v Sedlci, Kladrubech, kostel na Zelené hoře
Kryštof Dientzenhofer = ve službách benediktýnů a jezuitů, klášter sv. Markéty v Břevnově, kaple sv. Máří Magdalény na Skalce
Kilián Ignác Dientzenhofer = má stavby v pohybu, důmyslné řešení kleneb, kostel sv.Mikuláše, broumovský klášter
SOCHAŘSTVÍ
Jan Jiří Bendl = socha sv. Václava
Ferdinand Maxmilián Brokoff = sousoší na Karlově mostě, mistr plastik
Matyáš Bernard Braun=tvůrce plastik s rozmáchlými gesty, Vidění sv. Luitgardy na Karlově mostě, je autorem soch na Kuksu
MALÍŘSTVÍ
Václav Hollar = exilant v Anglii, malíř a grafik
Karel Škréta = působí v Itálii, portrétista,církevní tématika (pašíjový cyklus z chrámu sv. Mikuláše)
Jan Kryštof Liška = drobnokresba
Petr Brandl = dramatické napětí v obrazech, biblické náměty, světelné kontrasty
Jan Kupecký = skupinové portréty
Václav Vavřinec Reiner = fresky (výzdoba Černínského paláce, kostela sv. Jana Nepomuckého na Hradčanech)
HUDBA
- v 18.století se o Čechách tvrdilo, že jsou konzervatoří Evropy
- dobrá úroveň hudby chrámové
- chrámový zpěv
- nový žánr české pastorely = skladby s vánoční tématikou (Tomáš Koutník z Chocně, Josef Ignác z Bakova nad Jizerou)
- písně byly zachycovány v kancionálech (zpěvníky)
- první opera přišla do Čech při korunovaci Ferdinanda II., poté se rozšířila - Česká Krumlov, Jaroměřice nad Rokytnou)
Adam Václav Michna z Otradovic = skladatel a varhaník, Loutna česká
Bohuslav Matěj Černohorský = varhaník, jeho skladby oblíbeny v Itálii
Pavel Josef Vejvanovský = ve službách olomouckého biskupa v Kroměříži, skladby pro dechové nástroje, mše, litanie...
Jan Dismas Zelenka = působil ve službách saského kurfiřta, zavítal do Prahy, skladatel, melodrama sv. Václav