Reklamy mezi námi, my mezi reklamami (Fejeton)

Jsou tady, aniž bychom se jich o to prosili. Jsou všudypřítomné. Pohybují se v televizi, čouhají z každého časopisu, provázejí nás na cestě do práce. Jsou jako švábi. Kdo? Přece reklamy!

Podle čeho by si měl moderní člověk vybrat banku než podle reklamy? Vždyť nejlepší banka je ta, kde nemusím platit za zavedení účtu. Je to ta banka, která se řídí podle přání klientů a poradí mi, jak neplatit vůbec. Chci být štíhlá jako miss? Stačí pít Aquillu Aquallinea. Přeji si dotknout se nebes? Na pomoc přichází řasenka Max Factor, která nekonečně prodlouží vaše řasy. A aby bílá bílá byla, vyperu svoje tričko v Ariel. A pak se opravdu můžu cítit jako Hollywoodská hvězda, která na nás neustále pokukuje z bilbordu, jako reklama na novou kosmetickou řadu od Avonu. A tak je tomu celý den…

Začíná to hned ráno, kdy po nenalezení rodinné pasty Colgate Herbal, musím použít sestřinu jahodovou pastu – „zubní pasta Perlička – to je prostě jednička“. Pak popadnu svoje tričko, které není nové, jen je vyprané v Perwolu a rohlík si namažu Ramou, plnou vitamínů na celý den. Před odchodem ještě vypiji Actimel proti oslabení obranyschopnosti organismu. Když se o přestávce ptám kamarádky: „Co teď?“, dozvídám se, že je pravá chvíle pro Delli. Při cestě domů se stavuji nakoupit v Albertu, ten je přeci nejvýhodnější. Barevné letáky mě zde nalákají ke koupi i toho, co jsem v plánu neměla. Doma po naučení potřebného usedám k televizi, na stolečku sklenka Kofoly („když ji miluješ, není co řešit“) a sleduji televizi, kde běží jedna reklama za druhou…

Vezmeme-li to z druhé stránky, bez reklamy bychom vůbec nevěděli, v jak kouzelném světě to žijeme. Už jen to, že jeden den nám reklama nabízí naprosto dokonalý a bezchybný výrobek a hned následujícího dne představí světu jeho následovníka, který je ovšem lepší, revoluční a dalece přesahující dokonalost svého předchůdce, je nesporným důkazem vyspělosti naší civilizace. Co na tom, že na první pohled, a mnohdy i na druhý, třetí, jde o tentýž produkt. Důležité je, že onen pokrok vidí samotný výrobce a je natolik laskav a dá nám o něm vědět prostřednictvím stále více populární reklamy.

Kromě toho, že je reklama odrazem našeho vzkvétajícího života, má její všudypřítomnost i výchovné účely. Zejména u dospívajících jedinců najdou reklamní motta svá uplatnění. Kupříkladu neprůbojný chlapec hnán heslem "Nevaž se, odvaž se!," může očekávat mnohem pestřejší škálu životních možností a rozvinout své doposud skrývané dovednosti. Nebo nesmělý mladík naslouchající reklamnímu hlasu "Když ji miluješ, není co řešit." snáze uskuteční své plány o prozkoumání opačného pohlaví. Jak je vidět, mládež to má dnes díky reklamě mnohem snazší.

A nakonec bych Vám snad už jen objasnila význam tohoto slova. Slovo reklama je utvořeno ze dvou částí. Předponou re-, což znamená obnovu, opakování a odvozeninou ze slovesa klamat. V doslovném překladu tedy reklama znamená opakované klamání, což určitě je. Nevěříte? Věřte!


Přidal: kikinka.ks

Zobrazit podrobnosti
Počet slov: 623
Zhlédnuto: 6008 krát
Datum publikování: 14. 2. 2010