- výsledkem vnímání - vjem - soubor počitků, souhrnný obraz o předmětech a jevech - bezprostřední působení, zapojuje se mozek - rozklad, analýza, syntéza, vyhodnocení
znaky
a) výběrovost - co nás upoutá nebo zajímá, podle stavu b) zaměřenost vnímání - zaměření smyslů - co upoutá, odlišuje se od okolí - využití - maskování vojáků, reklama - upoutání, barvy, tvary - 40 - 80 % vjemů - zrak, sluch - melodie, uplatňují se zkušenosti, věk, zaměření c) pregnantnost - tendence dodávat neúplným podnětům smysl, doplňování - individuální d) konstantnost - vnímáme předmět v různých polohách, poznáme ho - zkušenosti e) transpozice - změna předmětu, pořád ji vnímáme, krásný příklad - skladba f) aktivnost (aktivita) - lepší vjem - zapojíme více smyslů, kvalita se zlepší při zaměření pozornost a při záměru a cílu - pozorování má větší efekt
druhy vnímání
a) vnímání tvaru - hlavně zrak, shora, malé děti - hmat, důležitá zkušenost b) vnímání prostoru - prostorové vztahy mezi objekty, postupně, zrak, pohybový aparát - zkušenosti c) vnímání vzdálenosti (hloubky) - převážně zrak, pohybové zkušenosti, sluch, např. přecházení silnice d) vnímání rychlosti a pohybu - zrak, sluch, zkušenost, přiblížení objektu - tón se zvyšuje a zesiluje e) vnímání času - pomůcky - biologické hodiny, biorytmy, přírodní cykly, dýchání, puls - nejvíce zkreslené, vztah k činnosti, strach, střídání činností , horizont, pohled zpět - zkreslený f) meziosobní vnímání - vnímání lidí, sociálních situací, specifické faktory - povaha vztahu mezi dvěma lidmi - zaměření na určité stránky - obecná zaměřenost - optimista, pesimista - soukromá teorie osobnosti - na základě fyzična - schopnost vnímajícího - zkušenosti, intuice, energické pole - projekce - promítání vlastních vlastností do ostatních, (ne)vědomé, zkreslující - stereotypy - vzorec vnímání skupin - menšiny - pořadí informací - důležitý první dojem, zkresluje, důležitý zrak, řeč těla, vzpomínky, asociace - množství informací - více informací lépe, mohou zahlcovat, proměna představy po jiném projevu - charakteristika vnímaného - těžké poznat, přetvářka, stylizace - náročné, projeví se v krizi - přívlastky - poznáme rozumovou úroveň, charakter, temperament, vyjadřování, názory - haló efekt - obecné vnímání člověka, nálepka, výrazná vlastnost - popularita - společenská oblíbenost, příjemnost, známost, kladné vnímání, přenesený význam - člověk, o kterém se hodně mluví, i negativní ohlasy