< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Próza v době okupaceSvětová literatura 2. poloviny 20. stoletíLiteratura

Divadlo a dramatická tvorba 1. pol. 20. století

  • divadlo – důležité postavení již v 19. stol.
  • vrcholné období – 80. a 90. letech 19. stol. - rozvoj opět během 1WW
  • oficiální divadlo – režisérský typ divadla – Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech
  • dramatici – Viktor Dyk, Fráňa Šrámek, Jaroslav Hilbert, Otokar Theer, Otokar Fischer – evropská úroveň
  • režiséři – Jaroslav Kvapil
  • Karel Hugo Hillar (působil na Vinohradech a pak v ND), představitel divadelního expresionismu (subjektivní pocity, vznikl na počátku 20. stol. ve Francii, největší rozvoj v Německu), knihy „Divadelní proměny“, „Boje proti včerejšku“, „Pražská dramaturgie“
  • impresionismus a vitalismus – vzrostla úloha režiséra, vliv režiséra Stanislavského z MCHAT (moskevské umělecké divadlo), uvedl v Praze Čechovova „Strýčka Váňu“, Fráňa Šrámek - „Měsíc nad řekou“, „Léto“ (lyrická dramata), Jaroslav Kvapil - „Princezna Pampeliška“, „Rusalka“ (libreto k Dvořákově opeře, symbolismus)
  • psychologické drama – vliv Henrika Ibsena, Jaroslav Hilbert - „Vina“
  • historické drama – shakespearovsky pojaté hry Arnošta Dvořáka – před WW1 napsal hru „Kníže“ - pronikl do ND, „Král Václav IV“, „Husité“ - volný cyklus her z české minulosti, „Nová Oresteia“ - antická látka, moderní drama bez ústřední postavy, „Matěj poctivý“ - spolupráce s filosofem Ladislavem Klímou, poměry v 1. republice, polemické spory, „Bílá hora“, „Lvice“, „Kalich“
  • Stanislav Lom (Stanislav Mojžíš) – ředitel ND, „Děvín“, „Žižka“, „Karel IV.“, veršovaná pohádka „Smrt kmotřička“
  • Otokar Fischer - „Přemyslovci“, „Otroci“ (Řecko)
  • Jiří Mahen – hra „Mrtvé moře“ - historická látka z 18. stol. „Jánošík“
  • Hilbert - „Falkenštejn“
  • Jirásek (zemřel roku 1930)
  • vážné drama – František Langer - „Periférie“ - zločin a trest, „Dvaasedmdesátka“ - tragický příběh z vězeňského prostředí – divadlo na divadle – žena odsouzena na 20 let za vraždu manžela, ve vězení napíše hru o svém životě, drama hráno na vězeňské scéně, hrála hlavní roli, veselohry „Velbloud uchem jehly“, „Obrácení Ferdiše Pištory“, (legionářská literatura)
  • František Xaver Šalda – nejprve prozaik, básník, ke stáří – dramata, sociální drama „Zástupové“ - společenské rozpory, „Dítě“, „Tažení proti smrti“

neoficiální lidové divadlo

  • zábavní scény, šantány, kabarety, Červená sedma – Eduard Bass
  • Revoluční scéna, Dělnické divadlo – Dědrasbor
  • lidoví komici – Vlasta Burian, Ferenc Futurista, Saša Rašilov
  • avantgardní scény – počátky – 1925, skupina studentů – Moliérova fraška pod názvem „Cirkus Dandin“, vliv poetismu, inspirace – lidová zábava, tvůrčí divadla, dialog s divákem

Osvobozené divadlo

  • založeno v roce 1926
  • součást dramatické odbočky Devětsilu
  • název – od režiséra Jiřího Frejky
  • 1927 – přestěhovalo se do Umělecké besedy na Malé straně, rozvoj
  • Frejka s Burianem založili scénu Dada
  • Jiří Voskovec a Jan Werich – studentské představení - „Vest Pocket Revue“ - malá revue do kapsičky u vesty, hrál zde Werich, na plakátech – pseudonym J. W. Rich, vliv poetismu, uvolněná stavba, sled dramatických, hudebních a tanečních čísel, parodie, písně, situační, jazyková komika, recese, studentský slang, komické novotvary, přejatá slova
  • „Fata Morgana“, „Sever proti jihu“, „Golem“ - slovní humor
  • 30. léta – politická satira, hospodářská krize, varování před fašismem, rychlé reakce na události - „Caesar“
  • proti fašismu, „Osel a stín“, „Kat a blázen“, „Pěst na oko“, „Těžká Barbora“, „Balada z hadrů“
  • moderní melodické rytmické písně - „David a Goliáš“, „Hej rup“
  • 1938 – divadlo úředně zavřeno, Voskovec a Werich – do USA, Werich po válce působil v divadle ABC
  • Werich – hrál ve filmech - „Císařův pekař“, „Pekařův císař“, „Byl jednou jeden král“
  • psal pohádky - „Fimfárum“

Divadlo D34

  • E. F. Burian, číslo – mění se podle roku, „voiceband“ - rytmizovaná recitace, adaptace děl klasiků
  • (Shakespeare, Moliere), dramatizovaná próza (Švejk, Krysař), dramatizace poezie (Máj), hry současníků (Milenci z kiosku, Žebrácká opera)
  • zavřeno v roce 1941, Burian – do koncentračního tábora, otevřeno po válce – D46, po Burianově smrti přejmenováno na Divadlo E. F. Buriana
  • hry Šrámky, Čapka

protifašistické hry

  • na konci 30. let a za okupace, sblížení oficiálního a avantgardního proudu
  • „Bílá nemoc“, „Matka“, „Jezero Ukereve“ (Vančura)



Přidal: Aleinad 26. 5. 2009
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 579
Zhlédnuto: 6761 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Próza v době okupaceSvětová literatura 2. poloviny 20. stoletíLiteratura