RODINA<:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office">
-Skupina jedinců,mezi nimiž existují příbuzenské a citové vazby(manželství;adopce)
-Za rodinu bývá považován svazek rodičů a jejich dětí
-Původní a nejdůležitější sociální skupina,která je základním článkem sociální struktury
-Ekonomická ale i výchovná jednotka
-Primární,neformální,malá sociální skupina
-Chápána i jako malá skupina osob,která není spojena žádnými pokrevními svazky,ale společným způsobem života
-Do rodiny v širším slova smyslu bývají počítáni také prarodiče a v nejširším slova smyslu i další příbuzní jako strýci, tety, synovci, neteře, bratranci, sestřenice a jiní
-Avšak i za rodinu v užším slova smyslu bývají považovány skupiny svým složením rozdílné
Například:
rodiny neúplné, kde chybí jeden z rodičů
rodiny bezdětné
rodiny s jedním či s více dětmi, vlastními jen jednomu z rodičů nebo s dětmi adoptivními
skupina rodičů, jichž manželský svazek nebyl zákonitě uzavřen
skupiny svobodných matek s dětmi nebo svobodných otců s dětmi, jejichž druhý rodič žije mimo rodinu nebo je i neznámý
-Rodinu v užším slova smyslu poutají k sobě pouta právní, mravní i skupinová
-Rodinu v širším slova smyslu většinou jen pouta institucionální a to velmi slabá, v případě vzdálenějších příbuzných pouze pouta morální
-Nejdůležitější forma organizace soukromého život
-Život rodiny charakterizují specifická spojení(biologických,hospodářských,morálních,právních a jiným procesů)=>realizují se jednotlivé funkce rodiny(reprodukční,socializační,ekonomická,emocionální)
VÝVOJ RODINY
Relativně malé, nukleární rodiny (rodiče a děti)-SPÍŠE EKONOMICKÁ funkce,záruka přežití
Předmoderními formami rodiny se zabýval i L. Stone (1977), jenž v období od 16. do 19. století vymezil tyto stěžejní fáze vývoje rodiny:
„přechodná“ forma -hlavní důraz začal být kladen na mateřskou lásku a na přirozenou, racionálně podloženou autoritu otce
Třetí fáze-přetrvává prakticky dodnes, je těsně spjatá s citovým individualismem, svobodnou volbou partnera
MODERNÍ RODINA
-V moderním světě se role rodiny uvolňuje právě v souvislosti s majetkoprávními vztahy
-Žena během dvacátého století získala značnou samostatnost osobní, finanční a společenskou, dokonce nepovažuje za nutné udržovat vztah s mužem kvůli společné výchově dětí
-V naší zemi se rodina v tradičním pojetí rozpadá zhruba od sedmdesátých let 20.století, kdy došlo k definitivnímu překonání společenskému odsudku rozvodu
-Důsledkem je generace již dnešních čtyřicátníků a padesátníků, kteří z rodinného prostředí neznají některé vzorce chování, protože je nemohli odpozorovat z interakce a komunikace vlastních rodičů
-Nedokážou řešit vlastní problémy, nebyli vedeni k úctě vůči partnerovi, k důsledné a odpovědné výchově dítěte a ani k úctě k vlastním předkům
-Nemohli tudíž nic z toho předat dál a jejich potomci se rozvádějí také
-Nyní vyrůstá třetí generace, která se hůře orientuje v takzvaných tradičních hodnotách, ale možná právě proto je vědomě hledá
HLAVNÍ ZNAKY RODINY
Společensky schválená forma sex. soužití
Skládá se z osob spojených:
pokrevně
manželsky
adopcí
pěstounskou péčí
členové bydlí většinou spolu
členové spolupracují v rámci dělby práce, vých. a vzdělávání.
ADOPCE
-Přijetí cizího dítěte za vlastní
nejvyšší a pro dítě z právního hlediska nejvýhodnější typ náhradní rodinné péče
-Jde o označení situace kdy dospělý přijme dítě za vlastní
-To tím pádem získává stejné právní postavení jako vlastní dítě dotyčného
-Adopce se dělí na zrušitelnou a nezrušitelnou
-Při zrušitelné adopci má dítě po dosažení plnoletosti právo se rozhodnout, jestli bude dále považováno za vlastní dítě.
ADOPCE NA DÁLKU
-Podstatou je sponzorvání dětí z chudých rodin v rozvojových zemích a následné (spolu)financování jejich vzdělávání a obživy
-Cílem je umožnit dětem vzdělání dostačující k tomu, aby si dokázaly v životě zaobstarat důstojnou obživu a přitom nebyly vytrženy ze svého rodinného a kulturního prostředí
-Peníze se neposílají přímo dětem, ale organizacím
-K adopci jsou vybírány sirotci a děti z velmi chudých rodin, pro něž jejich rodiče nemohou zajistit z vlastních prostředků vzdělání (a někdy ani základní jídlo a ošacení
-Částky se u jednotlivých projektů pohybují v rozmezí cca 5000 až 14000 KČ na rok
-Dárky se posílat nedoporučuje - jednak by mohly vzbudit závist mezi dětmi
-Obvykle se nedoporučuje zvát děti na návštěvu (z praktického hlediska by stejně ve většině případů nebyla uskutečnitelná a pro dítě by mohla znamenat silný kulturní šok)
NEJVÝZNAMNÌJŠÍ ORGANIZACE
České
Česká katolická charita: projekty adopce na dálku organizuje v Indii, Ugandě, Litvě, Ukrajině, Bělorusku, Bolívii a Paraguayi.
ADRA - organizuje projekt pro Bangladéš
Nadační fond Inka - Peru
Kampaň lidské podpory - Keňa, Guinea, Benin
pro-Contact - Guinea
Humanitas Afrika - Ghana, Keňa
Světové
World Vision
ChildFund Ireland
SOS Children's Villages
PÌSTOUNSKÁ PÉČE
-Dítě v pěstounské péči nemá práva biologického potomka
-Právní vztah mezi dítětem a pěstounem končí dosažením zletilosti dítěte.
-Pěstouni dostáájí os státu peníze
-O pěstounství rozhoduje soud
-O pěstounskou péči si mohou zažádat manželé, ale i jednotlivec
-Pěstounská péče je vhodná především pro děti, co nemohou být adoptováni a pro sourozence
MANŽELSTVÍ
-Právní svazek mezi dvěma osobami různého pohlaví
-Monogamní trvalý svazek mezi mužem a ženou
-Uzavřený za účelem založení životního společenství
-Uzavírá se souhlasným prohlášením muže a ženy před orgánem státu
-Zaniká smrtí jednoho z manželů, prohlášením jednoho z manželů za mrtvého anebo za života manželů rozvodem
-Dalším způsobem je anulace manželství, jíž se domnělé manželství prohlásí za neplatné od počátku
ZPÙSOBY SOUŽITÍ
monogamické – soužití 1 muže a 1 ženy
polygamické– soužití s více než jedním partnerem (tento termín se často používá i ve smyslu polygynie),
polygynické – soužití 1 muže a více žen
polyandrické – soužití 1 ženy a více mužů
Pokud spolu žije větší počet mužů a žen, jedná se o polygamní skupinové manželství
Formy uzavření manželství:
Občanský (civilní) sňatek
Církevní sňatek
Manželství nelze uzavřít:
-Nezletilost (soud může výjimečných důvodů povolit u osoby starší 16ti let)
-Duševní porucha, která by měla za následek omezení nebo zbavení způsobilosti k právním úkonům (soud může povolit)
-Manželství uzavře osoba, která již manželství uzavřela
-Osoba která si chce vzít někoho z přímé příbuzenské linie
-Manželství obvykle přináší práva a povinnosti manželům, které se týkají výchovy dětí, společného vlastnictví, sexuálního chování, příbuzenských vazeb, členství v kmeni, vztahu ke společnosti, dědictví a lásce
-Manželství tedy neslouží pouze manželskému páru, ale též zájmům dětí a společnosti, jíž jsou součástí
FUNKCE RODINY
-Biologicko-reprodukční(zajišťuje plozenípotomstva,uspokojování sexuálních potřeb)
-Ekonomická(v minulosti vymezovala rodinu jako „výrobní jednotku“,v dnešní době spíše jako prostor uplatňování různých strategií jejích členů v rámci společného hospodaření)
-Socializační (zajišťuje výchovu dětí,předávání kulturních hodnot,vzdělávání a formování životního stylu)
-Emocionální (uspokojování citových potřeb a vědomí jistoty,uznání a vzájemná podpora)
-poznávání a seberealizace
-regulačně kontrolní:
-plnění soc. role
-soc. kontrola
-sankce, zvyky
PORUCHY FUNKCÍ
-neplodnost či mnoho dětí
-chudoba či přemíra peněz
-porucha výchovy (rodiče se o děti nestarají)
nemohou – nemoc, práce
nedovedou – soc. a mentální nezpůsobilost
nechtějí
DVA MODELY RODINY
J. Hajnal (1965) rozlišil dva základní historické modely rodiny – severozápadní a jihovýchodní, které se podle něj stabilizovaly někdy počátkem 16. století
Dělící hranici přitom vymezil mezi Terst a St. Petersburg, což znamená, že tzv. „Hajnalova linie“ probíhala někde na pomezí dnešní Moravy a Slovenska
Severozápadní model
-Malý počet členů rodiny (v průměru 4 – 5 osob
-Nižší míra pokrevního příbuzenství v rodině
-Relativně vysoký věk vstupu do manželství (25-26 let)
-10% - 25% celoživotně neprovdaných žen a neženatých mužů
-Dědické právo
Jihovýchodní model
-mnohočlenné rodiny
-vysoká sňatečnost
-sňatkový věk 20 - 21 let
-dědické právo
-výlučnost patrilineárního principu tvoření rodiny
-neolokalismus
KRIZE RODINY
Z větší části jde o odraz krizí v manželském soužití,které mívají mnoho příčin:
Nízký průměrný věk novomanželů
Snoubencům chybí životní zkušenosti,materiální zázemí,rozhodují se pod tlakem těhotenství manželky
Brzký a kvapný sňatek
Nevidí jinou šanci společenského uplatnění a chtějí se vymanit z původního prostředí
DÌTSTVÍ
-Úzce spojeno s teorií socializace, která vychází z představy kontinuity lidského života a z názoru, že člověk je takový, jaké bylo jeho dětství
-Pro sociologický rozbor dětství hraje ústřední úlohu rodina. Velké množství poznatků o proměnách tohoto účastného prostředí v posledních desetiletích, je možno naznačit několika tématy: a) Pokles počtu dětí v rodině znamená i zúžení
A)sítě sociálních kontaktů dítěte a tedy růst významu rodičů pro jeho vývoj
B) Narození dítěte se stalo součástí racionální kalkulace (vznik plánovaného rodičovství, interrupcí)
C) Spolu s růstem rozvodovosti vznikla problematika dětí z rozvedených rodin
D) Vysoká zaměstnanost žen vyvolala další okruh problémů (úlohy dítěte v životě ženy, čas věnovaný dětem)
• dítě se učí odlišovat sebe od okolí, se kterým neverbálně komunikuje
• začíná rozlišovat známé od neznámého, navazuje citové vztahy a internalizuje vztahy v rodině
• začíná si uvědomovat své postavení mezi lidmi
• škola se stává organizačním principem každodenního života dětí, vnáší do jejich světa prvky povinnosti, soutěživosti, výkonnosti, konformity
MLÁDÍ
-mladý člověk si začíná své postavení i úlohy určovat sám
-dospívající se považuje za rovného partnera, usiluje se osamostatnit
-přebírání souboru povinnosti a zodpovědnosti je provázeno určitými svobodami, jež mají garantovat, aby chybné kroky neměly celoživotní důsledky
-doba příslibů, očekávání a nadějí ze strany mladého člověka i společnosti
STÁŘÍ
-obvykle začíná ukončením profesní dráhy (odchodem do důchodu) a nahromaděním mnoha nových situací, s nimiž se člověk musí vyrovnávat (snížení sociálních kontaktů, nové nároky na hospodaření v domácnosti, která stárne stejně jako sám byt, častější nemocnost, která může vyústit až do snížené soběstačnosti)
-období zvýšených nároků na oporu, kterou nemohou dostatečně zajistit společenské instituce
-tíživá situace nastává po úmrtí jednoho z manželů, kdy sílí pocity prázdnoty a osamělosti
-Závěr životní dráhy provází změna časové perspektivy a celoživotní bilancování. Na scénu vstupuje smrt, která je dnes daleko více než kdykoliv dříve funkcí věku: je přirozeným ukončením stáří. Představa dlouhého života a krátkého umíraní, která je spojována s ideálním průběhem životního cyklu, je současně představou, v níž je přijetí smrti jako nevyhnutelnosti provázeného nárokem na lidsky důstojné ukončení života.
VÝVOJOVÁ STÁDIA
Prenatální období:
-Od početí až po narození dítěte
-Od 3.týdnů dítěti tluče srdce
-Od 2.měsiců vnímá dotyky
-Interupce je u nás povolena do 12.týdne, poté pouze ze zdravotních důvodů
-Ve 4.měsicích plod slyší, vnímá světlo
-Děti do sebe ukládají psychiku matky
-Porod je stresující situací, proto je dobré se na něj psychicky i fyzicky připravit (cvičit, umět dýchat...)
-Muž při porodu může být oporou
-Po porodu bychom měli dítě přiložit matce na hrud' (slyší něco známého- tlukot srdce)
Kojenecké období:
-Rychlý duševní a tělesný rozvoj
-Začínají reagovat na pohyb, zvuky, barvy
-Snaží se sedět, držet předměty
-7. měsíc je důležitý z hlediska citu,začíná si uvědomovat,kdo je vedle něj
-Začíná si vytvářet silnější citové vazby
-Začínají vědomě používat zvuky, především hrtanové nebo retoretní hlásky( bába, máma, táta)
-V této době už perfektně lezou
Batolecí období:
-Dítě se odpoutává od matky- biologicky i psychicky
-Začlenuje se do širší rodiny
-Zvídavé, hbité, rozvoj poh. dovedností( dostane se všude)
-Začíná poslouchat, proto by se na něj nemělo šišlat( napodobuje rodiče)
-Rozvoj slovní zásoby- ptají se: PROČ? CO JE TO?...atd.
-Používá zájmeno – JÁ...já chci, já sám
-Rozvoj fantazie, rádi si hrají
Předškolní věk:
-Kouzelný svět dítěte- pracuje fantazie
-Dostává se do kolektivu( školka)
-Všechno ho zajímá, fascinuje, baví
-Rozvoj myslění( zkouší nové věci)
-Některé nechtějí do školy( bojí se, něchtějí od matky)
-Neměli by se strašit( později fobie)
-Měli by umět dobře zvládat jazyk( jinak logoped)
Mladší školní věk:
-Dívky jsou zralejší, kluci to dohání v pubertě
-V tomto období potřebují chválit
-Pevné rodinné zázemí
-Nástup do školy:
-Povinnosti, nové prostředí, začíná pracovat, nový kolektiv, učí se nové role, rozhodovat se
-Učení formou hry
Puberta:
-Tělěsné a psychické změny
-Pocity nepochopení, vzpoura proti všemu
-Hledají pochopení mezi kamarády
-Často opouští svoje zájmy(nuda)
-Zkouší drogy, cigarety, alkohol
-Střídání nálad, zájem o druhé pohlaví(1. Lásky)
-Přehnaně kritičtí
-Chtejí být součástí něčeho
Adolescende(dospívání)
-Člověk je fyzicky nejkrásnější, svěží tělesně i duševně
-Bere život do svých rukou
-1. vážné sexuální vztahy
-Hlubší, dlouhodobější partnerské vztahy
-Velké ideály, plány,cíle
-Začlenuje se do společnosti
Dospělý věk:
MLADŠÍ DOSPÌLÝ VÌK(do 30 let)
-Plný ideálů, buduje si kariéru
-vyrovnaný,uzavírá delší partnerské vztahy, hledá dlouhodobého partnera
-Zakládá rodinu
STŘEDNÍ VÌK(30-45 let)
-Vrchol sil
-Uznávaný v profesi, má děti
-Dělá vše naplno, má vůli, je optimistický
-Od 35 roku výkonnost klesá a člověk se cítí být unavený
krize středního věku:
Připomíná pubertu, ptá se na otázky jako dřív
Lichotí jim obdiv mladších lidí
Rozvodovost
Rodiče zapomínají na své děti
STARŠÍ VÌK DOSPÌLÍ(45-65 LET)
-Pozvolný útlum
-Klimakterium- konec menstruace, hormony kolísají,nespavost, velká únava,pocení, nechut' k sexu( u žen)
-Muži- problémy s prostatou, menší erekce, urologické problémy
-Na konci období odchod do důchodu
Stáří:
-Gerontologie - věda o stáří
-Geriatrie - zabývá se nemocemi stáří
-Pokles pamět'ových schopností- nepamatují si krárkodobě,ale dlouhodobě
-Mají nálady,umínění, vymýšlí si
-Nepříjemní přecitlivělí
-Často psychické i fyzické problémy
-Vážné choroby
-Finanční problémy