cyklus „Abeceda“ - básně vznikají na základě obrazotvornosti, volné asociace
báseň „A“
„A nazváno buď prostou chatrčí,
ó palmy, přeneste svůj rovník nad Vltavu
šnek má prostý dům, z nějž růžky vystrčí
a člověk neví, kam by složil hlavu!"
sbírka „Dobrodružství noci a vějíře“
sbírka „Hra v kostky“
sbírka „Básně noci“
„Podivuhodný kouzelník“
„Akrobat“
báseň „Edison“ (1927)
„Edison“
1. zpěv
polytématická báseň
sdružený, pravidelný verš, bez interpunkce
atmosférické, melancholické
pocity hazardního hráče a alkoholika
metafory, anafora, personifikace, inverze
opakuje se refrén - „Bylo tu však něco těžkého co drtí...“
vnitřní rozpory – intelektuál x hazardní hráč
na konci – optimismus - „odvaha a radost“
hráč jde o půlnoci z herny domů, přes most Legií, uvažoval o sebevraždě skokem z mostu, druhé já – sám básník, uvědomil si, že se dal na špatnou cestu, vrátil se ke svým knihám, inispiroval ho úspěšný Edison
2. zpěv
ze života Edisona – narodil se v Kanadě po smrti svého otce, melancholie, nostalgie, o Edisonově otci, jeho dětství, konfrontuje své dětství s Edisonovým
Edisonův otec se rád toulal, poznal, že hrubce člověk najde ve všech oblastech, zřejmě zemřel někde na cestách, básník byl v dětství vážnější než ostatní děti, od malička měl rád knihy a chemické pokusy
Edison – také snil o cestách při pokusech ve své primitivní laboratoři, prodával noviny, odcestoval do New Yorku, nejdříve pil, hrál karty
výčet – enumerace
3. zpěv
Edisonově pobytu v New Yorku, fascinuje ho atmosféra velkoměsta
nostalgie po něčem, co skončilo, potřebuje mít znovu novou „mánii“, nový cíl, z vědy je nadšený, žije svými pokusy a výzkumem
v laboratoři vytvořil žárovku (básník vynález pojmenovává mnoha poetickými způsoby)
anafora, metafora, personifikace, přirovnání
4. zpěv
melancholie a nostalgie
čas nejde vzít zpátky, člověk neustále směřuje vpřed, neustále se objevují nové vynálezy a je mnoho lidí, kteří usilují o něco velkého, ale jen několik z nich se opravdu výrazně zapíše do historie
sláva je pomíjivá, všude je velká konkurence, člověk by se měl dále snažit, i když už něčeho dosáhl
stáří – čas plyne moc rychle
anafora, metafora, personifikace
5. zpěv
poslední zpěv, závěr, rozloučení, návratová konstrukce (do 1. zpěvu)
protiklady – den x noc, stíny x světlo
básník pozoruje ztichlé noční okolí, všechny „stíny“
vše se zase vrací, zdánlivě ve stejné podobě, ale přesto už jiné
vzpomíná na všechny krásy života a loučí se s nimi
„na shledanou sbohem na shledanou sbohem
na shledanou dobrou noc a dobrý den
dobrou noc
sladký sen“
v době vzniku básně Edison ještě žil, zemřel na podzim 1931
Nezval napsal „Signál času“ - smuteční obřad za Edisona, považována za dovětek pětidílné skladby z roku 1927, podobný začátek jako každý zpěv „Edisona“, refrén v různých variacích
autor chtěl vytvořit víc než jen epilog, měl to být nový pohled na tuto osobnost, na konec jeho života
tvorba ve 30. letech
v první polovině – sbírky „Pět prstů“
„Zpáteční lístek“
„Sbohem a šáteček“ - pobyt ve Francii, pocit štěstí, cesta domů
surrealistická tvorba - od roku 1934
první surrealistická sbírka - „Žena v množném čísle“
fantasie, obrazotvornost, řazení subjektivních představ, střídání úhlů pohledu
litanické básně – druh modlitby s prosbami a osloveními, báseň „Litanie“ - bez interpunkce, různě dlouhé verše
sbírka „Praha s prsty deště“
krása velkoměsta, střídání úhlů pohledu, prolínají se časové roviny
bez interpunkce, každý verš začíná novým písmenemv
verš začíná slovy „s prsty“
sbírka „Absolutní hrobař“ - o fašismu
„52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida“
nejprve vycházely v Lidových novinách, autorství odhalil Karel Čapek na základě analýzy Nezvalova stylu
sociální poezie, pohled studenta – nezaměstnaného člověka, vidí společenskou krizi, nezaměstnanost, nebezpečí fašismu
většina básní – podoba francouzské Villonské balady
tvorba konce 30. let a za okupace
základní motiv – vztah k matce, rodné zemi, domovu
1938 – sbírka „Matka naděje“ - lásku k matce ztotožňuje s láskou k domovu, k ohrožené vlasti, obavy o osud národa, o život těžce nemocné matky, matka – symbol naděje, odvahy, lásku, pracovitost
1939 – sbírka „Pět minut za městem“ - pevné pouto s rodnou zemí, odpor k okupaci
„Óda na návrat K. H. Máchy“ - inspiroval se manifestačním převozem Máchových ostatků z Litoměřic do Prahy
1945 – básnický cyklus „Historický obraz“ - 3 oddíly, verše z doby Mnichova, okupace a osvobození