< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Poetismus a surrealismusJaroslav Seifert Literatura

Vítězslav Nezval

  • sbírka "Most"
    • vzpomíná na mládí, na středoškolská studia
    • dojmy z moravského venkova
    • báseň "Podzim"
  • 1922 – sbírka "Podivuhodný kouzelník"
    • básně vycházely nejprve ve sborníku Devětsil
  • sbírka „Pantomima“
    • cyklus „Abeceda“ - básně vznikají na základě obrazotvornosti, volné asociace
    • báseň „A“

    • „A nazváno buď prostou chatrčí,
      ó palmy, přeneste svůj rovník nad Vltavu
      šnek má prostý dům, z nějž růžky vystrčí
      a člověk neví, kam by složil hlavu!"

  • sbírka „Dobrodružství noci a vějíře“
  • sbírka „Hra v kostky“
  • sbírka „Básně noci“
    • „Podivuhodný kouzelník“
    • „Akrobat“
    • báseň „Edison“ (1927)

„Edison“

  • 1. zpěv
    • polytématická báseň
    • sdružený, pravidelný verš, bez interpunkce
    • atmosférické, melancholické
    • pocity hazardního hráče a alkoholika
    • metafory, anafora, personifikace, inverze
    • opakuje se refrén - „Bylo tu však něco těžkého co drtí...“
    • vnitřní rozpory – intelektuál x hazardní hráč
    • na konci – optimismus - „odvaha a radost“
    • hráč jde o půlnoci z herny domů, přes most Legií, uvažoval o sebevraždě skokem z mostu, druhé já – sám básník, uvědomil si, že se dal na špatnou cestu, vrátil se ke svým knihám, inispiroval ho úspěšný Edison
  • 2. zpěv
    • ze života Edisona – narodil se v Kanadě po smrti svého otce, melancholie, nostalgie, o Edisonově otci, jeho dětství, konfrontuje své dětství s Edisonovým
    • Edisonův otec se rád toulal, poznal, že hrubce člověk najde ve všech oblastech, zřejmě zemřel někde na cestách, básník byl v dětství vážnější než ostatní děti, od malička měl rád knihy a chemické pokusy
    • Edison – také snil o cestách při pokusech ve své primitivní laboratoři, prodával noviny, odcestoval do New Yorku, nejdříve pil, hrál karty
    • výčet – enumerace
  • 3. zpěv
    • Edisonově pobytu v New Yorku, fascinuje ho atmosféra velkoměsta
    • nostalgie po něčem, co skončilo, potřebuje mít znovu novou „mánii“, nový cíl, z vědy je nadšený, žije svými pokusy a výzkumem
    • v laboratoři vytvořil žárovku (básník vynález pojmenovává mnoha poetickými způsoby)
    • anafora, metafora, personifikace, přirovnání
  • 4. zpěv
    • melancholie a nostalgie
    • čas nejde vzít zpátky, člověk neustále směřuje vpřed, neustále se objevují nové vynálezy a je mnoho lidí, kteří usilují o něco velkého, ale jen několik z nich se opravdu výrazně zapíše do historie
    • sláva je pomíjivá, všude je velká konkurence, člověk by se měl dále snažit, i když už něčeho dosáhl
    • stáří – čas plyne moc rychle
    • anafora, metafora, personifikace
  • 5. zpěv
    • poslední zpěv, závěr, rozloučení, návratová konstrukce (do 1. zpěvu)
    • protiklady – den x noc, stíny x světlo
    • básník pozoruje ztichlé noční okolí, všechny „stíny“
    • vše se zase vrací, zdánlivě ve stejné podobě, ale přesto už jiné
    • vzpomíná na všechny krásy života a loučí se s nimi

    • „na shledanou sbohem na shledanou sbohem
      na shledanou dobrou noc a dobrý den
      dobrou noc
      sladký sen“
  • v době vzniku básně Edison ještě žil, zemřel na podzim 1931
  • Nezval napsal „Signál času“ - smuteční obřad za Edisona, považována za dovětek pětidílné skladby z roku 1927, podobný začátek jako každý zpěv „Edisona“, refrén v různých variacích
  • autor chtěl vytvořit víc než jen epilog, měl to být nový pohled na tuto osobnost, na konec jeho života
tvorba ve 30. letech
  • v první polovině – sbírky „Pět prstů“
  • „Zpáteční lístek“
  • „Sbohem a šáteček“ - pobyt ve Francii, pocit štěstí, cesta domů
surrealistická tvorba - od roku 1934
  • první surrealistická sbírka - „Žena v množném čísle“
    • fantasie, obrazotvornost, řazení subjektivních představ, střídání úhlů pohledu
    • litanické básně – druh modlitby s prosbami a osloveními, báseň „Litanie“ - bez interpunkce, různě dlouhé verše
  • sbírka „Praha s prsty deště“
    • krása velkoměsta, střídání úhlů pohledu, prolínají se časové roviny
    • bez interpunkce, každý verš začíná novým písmenemv
    • verš začíná slovy „s prsty“
  • sbírka „Absolutní hrobař“ - o fašismu
  • „52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida“
    • nejprve vycházely v Lidových novinách, autorství odhalil Karel Čapek na základě analýzy Nezvalova stylu
    • sociální poezie, pohled studenta – nezaměstnaného člověka, vidí společenskou krizi, nezaměstnanost, nebezpečí fašismu
    • většina básní – podoba francouzské Villonské balady
tvorba konce 30. let a za okupace
  • základní motiv – vztah k matce, rodné zemi, domovu
  • 1938 – sbírka „Matka naděje“ - lásku k matce ztotožňuje s láskou k domovu, k ohrožené vlasti, obavy o osud národa, o život těžce nemocné matky, matka – symbol naděje, odvahy, lásku, pracovitost
  • 1939 – sbírka „Pět minut za městem“ - pevné pouto s rodnou zemí, odpor k okupaci
  • „Óda na návrat K. H. Máchy“ - inspiroval se manifestačním převozem Máchových ostatků z Litoměřic do Prahy
  • 1945 – básnický cyklus „Historický obraz“ - 3 oddíly, verše z doby Mnichova, okupace a osvobození
tvorba v letech 1931 – 1942
  • rozvoj Nezvalovy dramatické tvorby
  • „Milenci z kiosku“
  • „Loretka“
  • „Manon Lescaut“



Přidal: Aleinad 30. 1. 2009
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 702
Zhlédnuto: 6763 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Poetismus a surrealismusJaroslav Seifert Literatura