Předválečná avantgarda ve světové a české literatuře
v době, kdy u nás byli ještě anarchističtí buřiči, tak v ostatních evropských zemí byl ještě radikálnější odklon mladých umělců od tradic 19. století
ve středu literárního zájmu je člověk a jeho vztah k vnějšímu prostředí a druhým lidem
optimistický pohled do budoucnosti, rozvoj vědy, techniky, civilizace
poměrně rychle za sebou nastupují umělecké směry, souhrnně o nich hovoříme jako o uměleckých avantgardách
Kubismus
od 1907 vznikl a rozvíjel se ve francouzském malířství
byl první z avantgardních směrů
později se prosadil také v sochařství, architektuře a okrajově i v literatuře
umělec se odpoutává od napodobování vnější reality, která už nebyla předmětem zobrazení
vnější realita byla rozkládána až na nejjednodušší geometrické tvary, zejména krychle = latinsky cubus a zpětně zase skládána jako mozaika do nové výtvarné nebo slovesné podoby
kubisté zcela nově pracovali z prostorem, nevystačili si s obvyklými třemi rozměry, ale počítali i s čtvrtou dimenzí a nekonečnem, které prý obdařuje předměty plastičností
kubismus vytvářel nové prostorové vztahy mezi předměty, řešil nové perspektivy
týž předmět uvnitř obrazu byl položen do několika perspektiv, takže se jevil jako deformovaný, měl tendenci objevovat se z několika stran; nejznámější jsou obrazy Pabla Picassa
ve slovesném umění – dochází k silné intelektualizaci výrazů, nezvyklé spojování slov, uplatňování asociace, využívá se výtvarné podoby slova, pohled na jedno téma z různých stran
z českých umělců nejznámější Bohumil Kubišta, Emil Filla, Vincenc Beneš
Vincenc Kramář – teoretik kubismu u nás,v uměleckém měsíčníku publikoval článek „Kapitola v–ismech“, vytvořil později i knihu pod názvem „Kubismus“
výtvarníci založili skupinu Tvrdošíjných – Václav Špála, Rudolf Kremlička
architektický kubismus - u nás se vyvinul nejvíc, Hlávkův most, Gočárův dům, Uměleckoprůmyslová škola v Brně Pavla Janáka
koncem první světové války došlo k prolnutí kubismu s lidovým folklorem – jeho výsledkem byly další pražské stavby – Palác Adria na Národní třídě, Legiobanka na Poříčí,
Futurismus
vznikl o něco málo později v Itálii a zhruba souběžně i v Rusku
stal se významným mezníkem evropského umění po symbolismu a impresionismu
etymologie souvisí s latinským slovem futurum = budoucnost
stoupenci naznačují, že se odklánějí od historie a zavrhují všechny historické tradice
do umění měl proniknout moderní život 20. století s civilizací a technikou
futuristy fascinuje moderní město, továrny, jejich vybavení, automobily, letadla, lodě, elektrické osvětlení, změna
narozdíl od kubismu je zaměřen více na objektivní skutečnost
stírá hranice mezi jednotlivými druhy uměním – mezi literaturou a malířstvím
stoupenci futurismus odmítali realismus a romantismus
1908 vznikl Futuristický manifest – autorem Filippo Tommaso Marinetti
základem futurismu byl dynamismus, ten se projevoval zkratkovitostí, proměnou básnického rytmu
na základě představ volně sdružoval věci i vzdálené a na první pohled nesourodé, vytvořil teorii tzv. osvobozených slov – slova ve větě skládali bez ohledu na logickou vazbu a pravidla syntaxe
byla odstraněna tzv. kompoziční vázanost a uvolněna grafická stavba verše – vznikají schůdkovitě psané verše, byla zrušena interpunkce
odstraňovány hranice mezi uměním slovesným a hudebním nebo výtvarným – to se projevuje taky v kubofuturismu – vytvořili tzv. hudební poezii – byla založena na zvukové výstavbě slova, verše nebo básně
ideologicky byl futurismus nejednotný
připojovali se k nim umělci z řad anarchistů, nacionalistů a komunistů
za 1. světové války vydáván časopis Roma futurum – vystupovali proti Rakousku-Uhersku
nejvýznamnější představitel v Itálii – Marinetti – měl ambice i politické, vstoupil do voleb a spřátelil se s Mussolinim, na kongresu futuristů proklamoval futuristicko fašistické spojenectví, dovršil to ve 30. letech při vpádu do Habeše, který propagoval a básnicky proslavil
futurismus v Rusku – jinou podobu než v Itálii
Rusko druhým jeho významným centrem, zde se futurismus spojil s proticarským a protiválečným demokraticky naladěným hnutím
přední básník Vladimir Majakovskij – „Futurismus dnes“ – prohlásil, že ideologicky nemají s futurismem italským nic společného, básně - „150 000 000“. „V. J. Lenin“, „Správná věc“, drama – „Mysteria Buffa“
Velemir Chlebnikov – básník, ruský futurista, Majakovskij ho vysoce cenil jako experimentátora, snažil se odkrýt možnosti ruského jazyka a verše, „Víla a skřítek“, „Noc před Sověty“
Kubofuturismus
Guillaume Apollinaire – Francouz
smíšením kubismu a futurismu
z kubismu přejímá tendenci k rozkladu skutečnosti na jednotlivé složky a její zachycení z různých úhlů pohledu, z futurismu potom spojování těchto složek do vyšších celků bez respektování logických pravidel
Apollinaire – „Kaligramy“ – vytvořil zde tzv. obrazovou báseň, kdy slova vytvářela obrazce zpodobňující námět básně – strom, kravata, trychtýř, Eiffelovka; sbírka „Alkoholy“ – „Pásmo“ (nepatří do kubofuturismu)
Dadaismus
hnutí, které se zrodilo za 1. světové války
jméno vzniklo tak, že hlavní představitel Tristan Tzara náhodně zabodl nůž do slovníku na místo, kde bylo vytištěno slovo dada = dětské žvatlání, hračka, koníček
Tristan Tzara – francouzský básník rumunského původu
zdůrazňuje nesmyslnost, primitivitu, spontánní nevázanou hru založenou na náhodě
chce zaujmout smíchem z nesmyslu
neguje všechno, co má logiku, řád
do popředí dává chaos světa, civilizace
poukazuje na nesmyslnost války, ničení lidských hodnot
největší rozkvět kolem roku 1920, ale skončilo o tři roky později v Paříži
Hugo Ball - básník, Hans Arp – básník, malíř, sochař, Man Ray – výtvarník
dva dadaistické manifesty – 1918, 1920
náhodně vedle sebe kladli slova, která měla dávat podivuhodný obraz – nemělo to však moc velký smysl
zrušili souvislosti mezi slovy – poezie byla řazení slov bez logického smyslu
vystříhali z novin článek na jednotlivá slova, ty zamíchali v klobouku a nakonec je dávali za sebou bez logiky a mysleli, že to má hlubší význam – byl to ale nesmysl
Expresionismus
literární, hudební, divadelní, výtvarný směr
uplatňoval se v Evropském umění v 1. čtvrtině 20. století
první se objevil v malířství jako opozice proti naturalismu a impresionismu
neměl objektivně znázorňovat vnější svět ani odrážet smyslové dojmy, ale měla to být citová reakce na prožitek skutečnosti
vyjadřoval pocity tísně, úzkosti, které byly vyvolány tím, že člověk je ve světě ztracen
touha po sbratření lidstva
básník Bertolt Brecht, Christian Morgenstern – básníci, prozaik – Franz Kafka, výtvarné umění – Vincent van Gogh, Edvard Munch – Nor, Vasilij Kandinskij – jeden ze zakladatelů abstraktní malby, Rus, divadlo – František Zavřel – německý dramatik českého původu, filmové umění – „Upír z Nosferatu“, „Kabinet doktora Caligariho“
Existencialismus
filozofický a literární směr
existence = bytí
vznikl po 1. světové válce v Německu a ve Francii
v literatuře se projevoval od konce 30. let
obraz krize měšťácké společnosti
zobrazoval člověka jako jedince izolovaného od společnosti, člověka, který se soustředil jenom na svoje vlastní já, člověka, který si uvědomoval nevyhnutelnost smrti, osamělosti
Camus, Sartre, Jiří Orten
Surrealismus
z francouzského surrealisme = nadrealismus
francouzský souvisel úzce s hnutím dada
jeho zakladatelem byl teoretik, prozaik a básník André Breton
vypracoval si pevný systém
obsáhl závažné otázky týkající se společnosti, filozofické otázky, psychologické, umělecké
vzniká 1919 – v tomto roce Breton a Philipp Soupault (Supó) vydávají knihu „Magnetická pole“ – autoři zde poprvé použili techniky tzv. automatického záznamu – to byl volný tok básnických obrazů bez rozumové kontroly a zábran, projevoval se tu vliv Freudovy psychoanalýzy – jednalo se o vyjádření subjektivních bezprostředních dojmů, fantazie
o způsobu tvorby surrealisty částečně vypovídá i povídka Karla Čapka „Básník“
podle Bretona má surrealismus dvě vývojové fáze – 1919 – 1825 – surrealisté se opírali o principy filozofického idealismu, 1924 – vzniká 1. manifest surrealismu, od roku 1926 – surrealismus prochází změnami – myšlenkově se přibližoval politické levici, vyjadřovali svůj obdiv k SSSR, tyto myšlenky se objevili v 2. manifestu surrealismu – 1930
v surrealismu dochází k názorovým rozporům – někteří s Bretonem nesouhlasili, protože příkře rozděloval sféru politickou a osobní - Louis Aragon, Paul Eluard, Tristan Tzara, Vítězslav Nezval – rozešli se s Bretonem, ale úplně se od surrealismu neodpoutali
vzniká i u nás skupina – v čele Vítězslav Nezval, kvůli politické situaci ale byla skupina rozpuštěna
označení názvu pochází o Guillaume Apollinaira – „Prsa Tiréziova“ – podtitul Surrealistické drama – jedná se o programové dílo divadelní avantgardy, spíše se jedná o scénář pro divadelní hru – pomíjí všechny prvky tradičního dramatu – děj, konflikt, charakter jednotlivých postav, jednotlivé události vyplývají z fantazie, toto drama se stalo předchůdce absurdního drama
Apollinaire – vydává sbírku „Alkoholy“ – sbírka, která se stala mezníkem ve vývoji moderní poezie, celkem obsahuje 24 básní různého obsahu, autor zde využívá principu asociace – volné spojování vzdálených představ bez logické souvislosti, básník ruší interpunkci, využívá volného verše, nejznámější úvodní báseň „Pásmo“ – báseň polytematická – různé časové roviny, různá místa, různá témata, spontánní proud představ, obrazů, skutečnost zachycená z mnoha pohledů, prolínání časových rovin – zobrazeno tempo moderního světa, narušena logická souvislost veršů, bez interpunkce, každý řádek začíná velkým písmenem, stírají se rozdíly mezi epikou a lyrikou jsou zde verše i o Praze – básník je okouzlen Prahou, přirovnává jí k Francii, čas tam i pobýval, střídání básnických obrazů – jednou je v Praze, jednou ve Francii..., neobvyklé a působivé básnické obrazy, je psána volným veršem, děje minulé i přítomné, subjektivní i objektivní pohled na skutečnost – ta je zachycena z více úhlů pohledu, autor své sny a představy vkládá do zážitků z putování různými zeměmi, motiv plynoucího času, vyznává se z radostného životního pocitu, vnímá každodení život, obdivuje zázraky techniky
surrealismus – volný tok myšlenek
pracovali také s výtvarnými technikami, zdokonalili koláž – složení obrazů z více částí, z různých materiálů
Max Ernst – nejznámější koláže, německý dadaista a surrealista, malířsky činný také ve Francii a USA