- termín „prokletí básníci“ použil poprvé v roce 1883 Paul Verlaine
o nazval tak útlou antalogii (výběr) vlastních veršů a veršů sobě blízkých básníků
o verše byly doprovázeny stručnými komentáři
- ve své době byli nepochopeni, neboť svou tvorbou a životním postojem pobuřovali měšťáckou morálku
- otevírali cestu nové poezii
CHARLES BAUDELAIRE
- vychází z romantismu
- nebyl zastáncem romantické vášně a sentimentality
- odpůrce zjednodušeného realistického pohledu na skutečnost
- do češtiny jeho verše poprvé přeložil Jaroslav Vrchlický
- vedl bohémský život v Paříži a zaujímá protiměšťácký postoj
- lyrická sbírka – Květy zla
o název je oxymóron
o krásu hledá v ošklivosti
o z mravních důvodů odsouzena k pokutě
o rozdělena do 5 oddílů – nejrozsáhlejší je 1. oddíl – Splín a ideál
§ obsahuje básně o poslání umění, o postavení umělce ve společnosti, jsou tu i verše inspirované ženami, které básník zbožňuje i proklíná, které jej přitahují ale zároveň i odpuzují
o chce objevit krásu v oblasti zla
o pokusil se najít krásu i uprostřed pařížské velkoměstské bídy – děsivé úrazy ubohých starců
o význačným rysem jeho poezie je vyjadřování
o báseň Zdechlina – silně naturalistická báseň, kontrast mezi životem a smrtí
o O, já tě zbožňuji – prvky naturalismu, uctívá krásu, lásku, láska přináší radost i zklamání
o Vztahy – psána formou sonetu (2 čtyřverší a 2 trojverší), vyjadřuje vztah člověka k přírodě, bohatá obrazotvornost, fantazie, přirovnání
PAUL VERLAINE
- hlavní představitel francouzského symbolismu
- vedl bohémský život
- toulal se Evropou spolu s Rimbaudem
- vytvořil programovou báseň Básnické umění – zformuloval principy symbolistické poezie
o obsahová neurčitost
o volný vztah ke skutečnosti
o obraz nemá přímo zachycovat realitu
o používá náznaku
o hudebnost verše
o představivost
o snaží se čtenáři vsugerovat pocit
- sbírka Saturské básně
o Podzimní listí
§ Přeložena mnoha básníky – Holán, Rubín, Seifert
§ Okamžité nálady
§ Volně řazené představy
§ Využívá symbolu a hudebnosti verše
- sbírka Moudrost
o vznikla částečně ve vězení
o obrací se ke katolictví
JEAN ARTHUR RIMBAUD
- označován jako geniální dítě a božský rošťák
- vytvořil dokonalé básnické dílo – 15-19 let
- nejprve uveřejňovány v časopisech
- soubor básní Iluminace vydal po jeho smrti Verlaine
- Opilý koráb
o založena na snu (sám moře neviděl), využívá fantazie, obrazotvornosti, věrohodný obraz bouřlivé plavby
o Metafory, které postupně přecházejí do symbolického vyjadřování
- Samohlásky
o Psána formou sonetu
o Zvuk každé samohlásky spojuje s barvou
- Spáč v úvalu
o Psána formou sonetu
o Obraz přírody a spícího vojáka
o V závěru se dozvídáme, že je voják mrtev
- jeho básnická tvorba patří k nejpozoruhodnějším v tomto období
STEPHAN MALLARMÉ
- málo přístupná symbolická poezie
- snaha vytvořit takové dílo, které by slučovalo hudbu, výtvarné umění a poezii
BELGIE
ÉMILE VERHAERE
- obraz průmyslového velkoměsta i venkova
- v jeho poezii najdeme symbolismus a civilismus
- civilismus – zobrazuje technické vymoženosti moderní doby – stroje, mrakodrapy, elektřinu, továrny
- sbírka Chapadlovitá města