- s blížícím se koncem století sílil pocit nespokojenosti i mezi umělci
- skutečnost, že v umění se těší oblibě kritický realismus a naturalismus, svědčí o tom, že ve společnosti něco není v pořádku
- narůstá sobectví, faleš, pesimismus, nedůvěra ke státním institucím
- někteří autoři se obraceli k filosofii – Nietzsche, Schopenhauer, Bergson
- Schopenhauer, Bergson – orientovali umělce od reálného pohledu na svět a orientovali je do vlastního nitra, měli by dát na vlastní intuice
- Střídání uměleckých směrů – téměř ve stejné době se objevují symbolismus, impresionismus, expresionismus, za současného trvání naturalismu
- Ve Francii bylo heslo – „l´art pour l´art“
o cílem bylo objevovat a vytvářet krásu, propagovali čisté umění
o objevilo se ve 30. letech 19. století
o Théophil Gautiér /teofil gotjé/ - Slečna de Maupin /mopin/
- původně výtvarný směr
- název pochází z latinského „impressio“ (dojem)
- impresionisté si vytkli za cíl vylíčit dojmy pozorovaného předmětu – měli ho zobrazit tak, jaký dojem dělal v daném okamžiku
- 1874 - francouzské malířství, zde získal své pojmenování
o Claude Monet vystavil obraz Imprese, východ slunce
§ Zachycuje východ slunce na mořské hladině
§ Zobecněním první části tohoto názvu vzniklo označení tohoto směru, ke kterému se postupně přidali další stoupenci z řad výtvarných umělců
§ Degas, Pissarro, Renoiar
§ Hudba – Debussy, Suk, Wágner
§ Sochaři – Roden
- malířství –
o autoři používali jasné čisté barvy, snažili se o vystižení bezprostředního dojmu, nálady, hra světel a stínů, kladli důraz na osvětlení, obraceli se k přírodě, vytvářeli zátiší, portréty méně
- literatura –
o souvisí s malířstvím
o sdělení bezprostředního subjektivního dojmu, vyjádření okamžité nálady neopakovatelné chvíle
o verši vyjadřovali smutek, radost, nostalgii, melancholii
o potlačena rozumová část
o volné řazení zrakových a sluchových vjemů – přispívalo to k melodičnosti
o v popředí byla lyrika – především přírodní
o lyrizace prózy – Šrámek – Stříbrný vítr
o uvolněnější kompozice, oslabení děje
o typický námět – odrazy světla na zvlněné hladině rybníka, zamlžený prostor, z něhož se tu a tam vynoří zřetelnější obrys
o Paul Verlaine – zároveň i přední představitel symbolismu
o Česká literatura
§ poezie – Karel Hlaváček, Antonín Sova
§ dramata – Fráňa Šrámek – Léto, Měsíc nad řekou
§ próza – Šrámek – Stříbrný vítr; Růžena Svobodová – cyklus milostných příběhů „Černí myslivci“
- názorově komplikovaný směr
- objevují se metafyzické tendence
- nejen literární směr, ale také výtvarný, divadelní a hudební
- uplatňoval se v 1. čtvrtině 20. století, nejdříve se objevil v malířství
- opozice proti naturalismu a impresionismu
- tvrdil, že umění nemá ani objektivně znázorňovat vnější svět ani jen odrážet smyslové dojmy, ale měl vyjadřovat autorovy citové reakce na prožité skutečnosti
- vyjadřoval pocity tísně a úzkosti
- nejsilněji se projevil v Německu – Johannes Robert Becher
o prozaik, dramatik a prozaista
- Bertolt Brecht
- Rainer Maria Rilke
o Pocházel z Prahy
o Jeho poezie se obracela k základním metafyzickým problémům lidského života
o Kniha hodin, Nové básně, Orfeovy sonáty
- formuje se souběžně s impresionismem
- zejména ve Francii, kde se objevuje literární symbolismus
- z Francie proniká do jiných literatur
- symbol znamená předmět, postavu, scénu, která má na základě vnější podobnosti kromě prvotního významu ještě význam přenesený
- 1866 – Manifest francouzského symbolismu
- názor, že umělec by se měl oprostit od realistického a naturalistického pohledu na svět, protože symbol je znakem pro něco abstraktního a prostřednictvím symbolů by se měla rozvíjet básníkova fantazie
- důraz na hudebnost verše
- volný verš
předchůdci symbolismu
EDGAR ALLAN POE
- zakladatel americké novelistické tvorby a detektivní literatury
- detektivky -
o Vražda v ulici Morque
o Záhada Marie Rogetové
o Odcizený dopis
o Vrah jsi ty
- Havran –
o Básnická skladba – lyrickoepická
o Používá zvukomalbu, personifikaci
o Osamělý básník vzpomíná na zemřelou lásku – Lenoru – a do pokoje za zimní noci vletí havran, usadí se na mramorové bustě Pallas Athény
o Básník klade havranovi otázky – setká-li se po smrti s Lenorou, zda najde po smrti klid
o Havran na vše odpovídá – nikdy více, víckrát ne – never more
§ To se objevuje v závěru každé sloky
§ Má to emocionálně zesílit pocity hrůzy z konce lidského života
o básník se nemůže vyrovnat se světem, v němž smrt a zánik vítězí nad láskou – pocity zoufalství
o smutný námět – smrt krásné mladé ženy a truchlící milenec
o úvahy o smrti – prvky romantismu
CHARLES BAUDELAIRE
Paul Verlaine
Arthur Rimbaud
Stephan Mallarmé
Česká literatura
- Antonín Sova
- Otokar Březina
- Karel Hlaváček
- francouzštiny = úpadek
- zalíbení v náladách smutku, skepse, nudy, marnosti
- opovržení životem
- motivy smrti
- autoři unikají z reálného světa, který jim připadá nedokonalý, do světa snů, k mystice
- věří v nadpřirozený svět v Boha
- snaží se o čisté umění
OSCAR WILDE
- není to jen představitel dekadence
- patří sem jen část jeho díla
- patří k nejvýznamnějším, ale zároveň
- anglický povídkář, pohádkář, esejista
- romány a dramata
- choval se provokativně
- často se po Londýně pohyboval v sametových kalhotách po kolena, k tomu měl hedvábné punčochy a sako měl přizdobeno žlutou slunečnicí
- na svůj sklon k extrémům doplatil
- roku 1895 byl za svůj homosexuální vztah k Lordu Douglasovi uvězněn, pak byl propuštěn a po krátké době umírá
- román – Obraz Doriana Graye
o Příběh vypráví o mladém Dorianu Grayovi. Ze začátku je to mladý krásný naivní chlapec, který se stává modelem a múzou malíře Vasila. Díky němu se seznámí s Lordem Henrym, který ho ovlivní svou myšlenkou, že světem hýbe krása a mládí. Vasil namaluje obraz Doriana a Dorian vysloví přání, aby stále vypadal mladý, jako na obraze. Pod vlivem Lorda Henryho se z něho stane krutý a bezcitný člověk. Neunese všechny svoje hříchy – probodne obraz a tím umírá i on sám.
- Salomé – tragedie na biblické téma, blízká dekadenci
- Kromě této tragedie napsal ještě konverzační komedie, které s dekadencí nemají nic společného
o Bezvýznamná žena
o Ideální manžel
o Jak je důležité míti Filipa
- pohádky – inspiroval se Andersenem
o Šťastný princ a jiné pohádky