- instinkty –
o vrozené, každý je má jinak silný, postupem se nám obrušují – tlumí, někdy nám dobře radí
- dovednosti, návyky –
o naučené formy
- schopnosti –
o dobrý předpoklad, nejsou vrozené, ale rozvíjejí se na základě dispozic = vloh – ty vrozené jsou, rozvinou se v činnosti, každý člověk má k něčemu vlohy, naopak v některých oblastech pak mají vloh míň, mohou existovat na různé úrovni – nejnižší = nadání – umožní nám nadprůměrné výkony, nezaručuje ale úspěch, další stupeň – talent = vysoce rozvinutý soubor schopností, bude špička, půjde mu vše snáz, rychleji, nejvyšší stupeň = genialita – vytvářejí něco nového, významného, co posune lidstvo dál, překračují hranice času své doby, nezapadají, ve své době nepochopeni, hodnotu díla ocení až budoucí generace; můžeme je dělit na obecné a specifické – obecné – podmiňují úspěšnost v jakékoli oblasti, ztotožňují se s inteligencí, specifické – umožňují nám úspěšnost v jedné oblasti – matematické, jazykové, řečnické, herecké, hudební, má je každý člověk; máme primární a sekundární – primární rozvíjejí ostatní schopnosti – patří sem vnímání – všímá si věcí, někdo má představivost, intelektové schopnosti, sekundární – specifické