< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Odborný styl - od pí HorčičkovéSubjektivně zabarvený popis – líčeníSloh

Útvary publicistického stylu

Zpravodajství:

  • zdroj informací získáváme ze záznamů a dokumentů, rozhovorů, vlastních pozorováních
  • nemá velký rozsah
  • styl konstatující bez citového zabarvení
  • jazykové prostředky – jednoduché, tendence ke standardizovaným obratům (škoda byla vyčíslena, neštěstí si vyžádalo)
  • výrazný titulek

Úvodník:

  • na první straně
  • obsahuje nejdůležitější aktuální informaci
  • oficiální, klidný ráz
  • vyjadřuje oficiální stanovisko
  • mírně využívá tzv. živých jazykových prostředků – např. řečnické otázky

Článek:

  • delší příspěvek jehož podstatou je zpráva nebo komentář, někdy může mít povahu kritické úvahy
  • cílem – nejenom informovat, ale vzbudit i pozornost a zájem

Komentář:

  • autor vyjadřuje svůj názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému v přítomnosti nebo minulosti
  • od zpravodajství se liší: osobní styl novináře, argumenty, styl je pestrý, citově zabarvený, má subjektivní ráz, najdeme zde působivé jazykové prostředky a citově zabarvené výrazy – často hanlivé, ironie, různá frazeologie (ustálené obraty), obrazná vyjadřování, metafory, nakupení synonym, slova z obecné češtiny, řečnické otázky, věty tázací, zvolací, rozkazovací

Kurziva:

  • novinářská, aktualizující nebo zábavní stať tištěná kurzívou

Glosa:

  • kritická poznámka k událostem a názorům
  • krátký útvar

Sloupek:

  • vtipná časová úvaha nepříliš velkého rozsahu
  • psaná v jednom sloupci
  • má vytříbený styl
  • může být psaná i kurzívou
  • většinou na první straně
  • psal je Čapek, Bass, Poláček

Causerie:

  • vtipná novinářská úvaha o nějakém problému psaná lehčím tónem
  • aktuální, zábavná
  • často psána formou rozmluvy
  • Neruda, Machar, Čapek

Referát:

  • informuje nás o aktuálním dění – podrobnější zpráva, která informuje, hodnotí, má možnost přesvědčit posluchače
  • například o jednání, sportovní události, knižní novince, novém filmu, výstavě…
  • používají se tu hodnotící výrazy, výrazy stylově neutrální, v mluvené formě i jazyk hovorový
  • Větná skladba: užití řečnických otázek, snaha o udržení kontaktu se čtenářem (posluchačem)
  • V úvodu je navázání kontaktu, uvedení názvu, autora (u knihy), vytknutí tématu, v hlavní stati se rozvíjí myšlenky z úvodu, u knihy se rozebírá jazyk, kompozice, děj, hlavní postavy, citace jsou v plném znění, v závěru bývá hodnocení
  • je pro něj příznačná věcnost, hodnocení
  • ustálená slovní spojení

Reportáž:

  • rozhraní publicistického a uměleckého
  • prvky odborné i umělecké
  • informuje o zajímavých místech, seznamuje s lidmi co se tam vyskytují
  • může být novinářská, rozhlasová, televizní, fotografická, filmová
  • podmínkou je očité svědectví autora
  • živé a zajímavé vytyčení skutečné události
  • prostředky: odborné termíny, obrazná vyjádření
  • v závěru pointa

Kritika:

  • posuzování, hodnocení skutečnosti
  • kladná i záporná
  • kritické prvky se nacházejí i v jiných útvarech – zprávy, oznámení, referáty, rozhlase, televizi
  • publicistický útvar analytický
  • nutná objektivita

Interview:

  • písemně zpracované sdělení formou rozhovoru, většinou dialog
  • jádrem jsou stručné otázky novináře, měly by mít logický sled, měli by být konkrétní
  • plynulá návaznost, stručnost, výstižnost, zajímavost
  • nemělo by vést příliš do soukromí
  • v úvodu – dotyčný osoba představena a uvedena do situace, pak vlastní interview, v závěru – shrnutí a rozloučení

Odborná diskuse a beseda:

  • více účastníků
  • forma dialogu

Inzerce a reklama:

  • cílem upoutat, zaujmout
  • základní prvky – kdo, co, kde, kdy, proč
  • důležitá je volba grafických prostředků, výraznost, odlišnost

Fejeton:

  • umělecký a publicistický styl
  • spojení konkrétní události a fantazie
  • autor se vyslovuj k běžným problémům každodenního života s humorným nadhledem
  • užití humoru, nadsázky
  • psáno lehčím tónem
  • kritika veřejného jevu - snaží se vyvolat odezvu
  • slova hovorová, nespisovná, přísloví
  • měla by mít rychlejší spád
  • závěr by měl být nečekaný, překvapivý, může končit i řečnickou otázkou
  • v novinách se psal pod čarou
  • zakladatel českého fejetonu - Neruda



Přidal: tess.for 14. 5. 2008
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 527
Zhlédnuto: 11170 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Odborný styl - od pí HorčičkovéSubjektivně zabarvený popis – líčeníSloh