< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Pozitivní psychologieNabídka, poptávka, tržní rovnováhaZáklady společenských věd

Tržní mechanizmus

Trh – střetává se tu nabídka a poptávka, směna mezi subjekty

Druhy trhu:

Podle velikosti:
  • Místní – v regionu, městě…
  • Národní – stát
  • Mezinárodní
Podle počtu zboží:
  • Dílčí – jeden výrobek (nanuky)
  • Agregátní – všechny výrobky
Podle předmětu směny:
  • Zboží a služby
  • Trh výrobních faktorů – trh práce, trh surovin, finanční trh, trh půdy

Segmenty trhu:

Skupiny poptávajících, kteří se mezi sebou liší:
  • Podle věku: Děti, dospívající, seniory…
  • Podle sociálních vrstev: pozice ve společnosti – inteligence, zemědělci…
  • Podle příjmů: vysoké, nízké
  • Podle zájmů: sportovci, fotografové…
  • Podle pohlaví: ženy, muži
  • Podle bydliště: venkov, město, velkoměsto…
Každý segment má své potřeby
Psychologie spotřebitele – zabývá se chováním spotřebitelů
Cena – vyjadřuje hodnotu statku
Rovnovážná cena – když nabízející nabízí přesně tolik zboží, které chce poptávající koupit

Tržní rovnováha:

Vyrovnání nabízeného a poptávaného zboží
  • Vzácné
  • Převaha poptávaného zboží – nedostatek zboží => růst cen
  • Převaha nabízeného zboží – přebytek => snížení cen
  • Regulovat cenu může i stát



Přidal: Tonda 22. 10. 2012
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 142
Zhlédnuto: 1308 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Pozitivní psychologieNabídka, poptávka, tržní rovnováhaZáklady společenských věd