< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Fridrich NietszchePozitivní psychologieZáklady společenských věd

Vývoj člověka

Prenatální věk (0-9 měsíců)

EMBRIO

od 1. měsíce - svaly, kosti, oči, srdce, vývoj mozku

2. měsíc - prsty, funguje mozek

8 týdnů - PLOD

4. měsíc - funkce všech orgánů, vnímá hlas (hl. matky) a tlukot srdce matky

5. reaguje pohybem

6 . měsíc - potní a mazové žlázy

7. měsíců - všech 5 smyslů

8. měsíc - stolice (primitivní); škytavka

9. měsíc - připraven na porod

 

nikdy není úplně jistý datum otěhotnění, kontrola ultrazvukem

začíná početí, pokračuje vývojem, končí porodem

 

 

Novorozeně

1. měsíce - má radši menší prostory, cítí se více v bezpečí, zaťaté ručičky v pěst, ochablé svaly, dorozumívá se pláčem důležitý kontakt s matkou, kojení - 6. týdnů min (spíš rok)

 

Kojenec

začíná se usmívat

vývoj senzomotorický: reflexy, sedí, manuelně zručnější

emoční: navazuje kontakty s okolím, formování vztahů

 

Batole 1-3. rok

11. - 12. měsíc

schopné postavit a 1. krůčky a rozumí jednoduchým větám, vlastní nesmyslná slova

13. - 15. měsíc

dovede chodit, napodobují lidi, zvířátka, hází věci na zem, 1. slova, „čmárají“, pijí z hrnečku, lžíce vidlička, ukázat co chce

16. - 18. měsíc

chodí do schodů, svlékání, ukazují na své části těla, listuje knížkou, složitější pokyny, kope do balónu, odrážedla

19. - 22. měsíc

vyčistit zuby (s pomocí), usušit ruce, srozumitelně, házet, nazout si boty

poč. 2. roku

složitější věty, někdy až skloňují, časují, hrají si mezi dětmi ale ne kolektivní hry, dokáží si říct o nočník

2 a čtvrt roku

nepolijí se lžící, knoflíky, i říkanky, při chůzi do schodů střídají nohy

2 a půl roku

korálky, jména kamarád, tříkolka, obrázek jednoduchý, skok od dálky, předložky, příd. jména

2 a tři čtvrtě

jednoduchá písnička, šněrování bot, komunikace s dětmi, počítání -- formuje se „já“

3 roky

umí vyprávět krátký příběh, lehké tvary, barvy, zvířátka (již názvy)   dítě vychováváme sugescí = nápodobou - musíme jít příkladem 1. odpoutání od matky à školka

Předškolní věk (do 6ti let)

mělo by dobře mluvit,

rýsují se vrstevnické vztahy,

umí kreslit, hraje si,

rozvíjí se názorné myšlení a dítě má již svědomí

6. - 11./12. let

rozvoj myšlení, soc. vztahů

sebepojetí a sebehodnocení

veliký pokrok: psaní, počítání čtení…

Puberta (do 15.ti)

anatomicko-fyziologické zrání - po stránce fyzické i psychické

významná role: city, člověk je impulzivnější

rozvíjí se: pojmově-logické myšlení - jsem schopen vyjádřit, k čemu sem dospěl      abstrakce - schopnost uvažovat v představě, oddělit významné věci od nevýznamných

Erikson: považuje ho za hledání vlastní identity

Adolescence  (do 18. let věku/(22 let) )

- konflikt: identita (člověk hledá sám sebe) x zmatenosti rolí (dospívání, psychická změna, ztrácí se zákl. priorita - rodiče, učitelé --> nejí role: kolektiv vrstevníků - člověk neví, jak být sám sebou - maminka nám nedovolí, to co jiní mohou) * dr. Ludmila Pekařová - knihy: neobvyklé výchovné metody - v 11 - dítě hotová osobnost dosahuje nejvyšší inteligence (fluidní: ta roste do 22 let; krystalická: získáváme jí zkušenostmi)

Mladší dospělost (18-40(46) let)

období zralosti

dokončení studia, zakládání rodiny, už je dospělý a musí tak jednat

virtue: láska

konflikt: intimita (navazování vztahů, žít partnerský vztah) x izolovanost (chtějí být sami, nejsou schopni mít vztahy)

 

Střední dospělost (do 65ti let)

syndrom opuštěnosti - děti se odstěhují --> krize středního věku - znovu hledají sami sebe - osobnostní rozvoj = GENERATIVITA

- ženy snášejí lépe

STAGNACE - ustrnutí vývoje, stará se jen o děti a nežije pro sebe ale pro ně --> stárnutí

virtue: pečování (hl. o sebe)

Stáří (od 65ti let do smrti)

věda: Gerontologie (nemocnice - oddělení - geriatrie)

virtue - moudrost




Přidal: Chlandik 4. 2. 2012
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 666
Zhlédnuto: 2506 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >Fridrich NietszchePozitivní psychologieZáklady společenských věd