- doklady nalézáme od nejstarších civilizací (od 4. tisíciletí)
Mezopotámie - z mezopotamských spisů můžeme usoudit, že se psychologií zabývali
Egypt
- podobná situace jako v Mezopotámii
psychologie součást lékařství (zubařské zákroky, operace mozku)
- spojená i s filozofií: Egyptská kniha mrtvých (Egypané věřili v posmrtný život -> člověk má o svou duši pečovat
- víra v poslední soud: těsně než se rozhodne o jeho bytí v posmrtném světe, váženy jeho skutky)
Čína (od 3 000 př. n. l.)
žena
- v tehdejší společnosti muži naprosto podřízena, jediná možnost nadřízenosti snacha
- za nevěru trpěla, ale muž mohl kromě manželky žít ještě s dalšími konkubínami
- v bohatších rodinách, kde se rituály více udržovaly, ženám usekáváno kus nohy, aby nemohla utéci
- existují 2 náboženství: (6.století př.n.l.)
1) konfucianismus <- představitel Konfucius
Konfucius (552 - 479 př. n. l.)
- „Co nechceš, aby Ti jiní činili, nečiň Ty jim.“ - kniha Hovory = praktické návody k životu, jak má člověk žít a jak se má chovat, jaká má být společnost - rodina je základ: stát je zvětšená podoba rodiny, císař se má o „rodinu“ starat
= „první učitel“, „Mudrc věků“
- zakladatel konfucianismu
I-ing (= Kniha proměn)
= kniha čínského vzdělání, spory o autorství - údajně císař (prý žil před 5. tisíciletím př. n.l.)
- taoismus, konfucianismus i buddhismus
- od 20. století velký zájem, základ dnešního masového kultu
věštění - pomocí 3 mincí (6 hodů) - jedna strana pozitivní energie (3 body), druhá negativní energie (2 body), zapsání čísel pod sebe, poslední číslo je začátek trigramu, liché číslo -> plná čára, sudé číslo přerušená; 64 hexagramů - každý se skládá ze 2 trigramů; ___ jang (mužská energie) _ _ jin (ženská energie)
- sepsal Konfucius
2) taoismus - Lao´c
- pojem tao
= cesta, základní princi
= prasíla, která způsobila vznik světa, mluví o tzv. oživující energii
= teď a tady, relativismus, 2x nevstoupíš do stejné řeky
- všichni jsme součástí prasíly
=> máme pochopit, že jsme součástí světa a snažit se, abychom podstatu světa v sobě naplňovali
- zakazuje jakoukoli formu uctívání <- z hlediska taoismu jsme si všichni rovni (=> nemůžeme se nechat uctívat)
- člověk má hledat štěstí sám v sobě, ponor do vlastního nitra (způsob je na člověku samotném)
- feng-šuej - učení o estetičnu
- jin - jang = základ učení taoismu
- nikdo nemůže říci, jaký je přesně svět <- hodnocení je subjektivní
- svět = proudění dobrých a špatných sil
- v každém zlém okamžiku obsažen zárodek dobra a opačně
= 2 životní síly, které dohromady vytváří celek
- snaha usilovat o harmonii, soulad
taoismus a konfucianismus = náboženské systémy, v skut. filozofie
- pojetí boha jako energie, která je ve všech živých organismech
- duchovní podstata
=> rovnost všech
nirvana = stav, kdy si uvědomíme, že jsme součástí
- esoterika - zabývá se duchovní oblastí
- alternativa - odkaz k přírodnímu (alternativní léčba)
Indie
- 2000 př. n. l. nastoleno kastovní náboženství
- nalezeny i starší památky vyspělé kultury, ale písmo nebylo rozluštěno
- duchovno v Indii odjakživa, snaha o zlepšení, rozvoj
- tradují se různé názory na vznik světa, lidské duše a psychiky
Bhagavadgíta
= kniha, největší duchovní poklad Indie
- vyjádřena duchovní podstata světa (podstata je duchovním principu), lidské dušeduchovno (jehož projevem je hmota - přeměňuje se) je důležitější
- vložena do knihy Mahabharatha vedle stejnojmenného eposu
- podstata, jak máme žít
- dotýká se i nejstarší pověsti, jak vznikl svět
- člověk by neměl truchlit nad smrtí, nebo duch člověka i všech ostatních bytostí je věčný
- smrt ani narození nelze ovlivnit, je to něco daného, co přichází, aniž bychom s tím mohli něco dělat, obojí je přirozená součást života jediné,
co můžeme ovlivnit, je to, jak prožijeme náš život
- snaha ukázat, že duchovno je nad fyzičnem
- tvrzení, že jediná cesta ke štěstí = smíření se světem a hledat štěstí v sobě, existuje mnoho cest, jak najít sama sebe
hinduismus - starší směr
- přinesl kmen Árjů ve 15. stol. př.n.l., vytvořili kasty, reinkarnace
- Keltové cvičí vidu (cvičení v přírodě), Indové jógu
- obojí má stejný počátek => Indové jsou také Indoevropané
- kastovní systém => lidé si nejsou rovni, rodí se do kast, kasty se musí dodržovat (zákaz sňatků mezi kastami); => reinkarnace
buddhismus - mladší směr
- naprostá rovnost lidí, všichni můžeme dospět k poznání, karma
- z hinduismu a buddhismu vyplývá empatie a soucítění, úcta k druhým lidem
literatura:
- posvátné spisy: védy (<- vědění), upanišady (= dialogy mezi učiteli a žáky o nejrůz. věcech), brahmany
- eposy:
Mahabharatha (součást kniha Bhagavadgíta) - nejrozsáhlejší epos, 4. stol. př. n. l. - 4. stol. n. l.
- náboženské rituály, poučky, příběhy (vražedný boj bratří)
Rámajana - epos o princi Rámovi, psychologické poučení
- Kámasútra aneb Poučení o rozkoši - autor: Mnich Vátsjájana
- kniha sexuálních pouček, vychází z předpokladu, že smyslem života je být šastný
- původně sepsána pro muže, aby učinili své ženy šastné
= „evangelium sexu“ - sex hrál velice pozitivní, významnou roli (např. i tantrické učení)
hadí síla = sexuální energie (= tantra) - kdo umí ovládat -> silný člověk
- v klasické podobě sepsaná až ve 4. stolení n.l.
- zobrazovaná klasická láska a city
- není žádný prostor pro homosexualitu (i když společnost ji tolerovala)
- žádná poloha není hříšná, sex založen na svobodě (má vyhovovat oběma partnerům)
- 7 hlav (milování, panny - jak si muž má získat dívku, manželky - jak se mají starat o své muže, svádění cizích dívek a manželek, oblékání...)
- žena - zvládat některé z 64 oblastí (šikovné ruce, zpěv, malba…)
- muž má být vzdělaný, účastnit se veřejného života
- mnoho slavností
Jóga
= sjednocení: filozofie, věda, umění, proti stresu, překonávání nepravého ega, snaha dosáhnout osvícení
- pochází z Indie z období před 6000 lety
zmínky: bráhmany: (900 - 500 př. n. l.), Bhagavadgíta (200 př. n. l.), upanišady
- čakry = kola vyzařující energii; v páteři; snímají kosmické vibrace; jóga čakry odblokovává
- zlepšuje zdraví, koncentraci, snižuje stres a deprese
Izrael (dnešní Palestina)
- židovské náboženství se formuje od 2. tisíciletí př. n. l.
Starý zákon
- 5 knih Mojžíšových (= Pentateuch) + Píseň písní - milenec opěvuje krásu své milé
- všechny texty jsou zašifrované, s přeneseným významem
- zakódováno desatero božích přikázání - praktické návody jak žít, současně filozofie, etika a psychologie
(v jednoho boha věřiti budeš -> potřebuješ mít jistotu na světě; nevezmeš jméno boží nadarmo -> neurážet ostatní...)
- židovství - striktně monotheistické; podpora rodiny, všestrannost vzdělání
Antika - od 8. - 7. století př.n.l.
Sokrates (konec 5. - 4. stol. př.n.l.)
- 1. kdo se zabýval psychologií, filozof, psycholog
- pátrání po smyslu života -> hledat pravdu, porod pravdy = maieutika (jeho matka porodní bába) => etický intelektualismus
- nenapsal ani jeden spis, ale o jeho tvorbě se dozvídámeztvorby jeho žáků (Platón, Xenofanés)
- citáty: „Vím, že nic nevím.“
- souvisí s psychologií i filozofií a s životem vůbec
- čím víc toho víme, tím více máme být pokorní k životu
- absolutní poznání není možné
- pokud uznám, že něco nevím, vede mě to k tomu, abych poznával dál
- pokud vím, že vím -> nevede nás k dalšímu vzdělávání
- nevím, že nevím -> neuvědomují si, že by se měli vzdělávat
„Poznej sám sebe.“ => vše začíná u člověka samotného a u něj i končí
Platón (4. století př.n.l.)
- oficiální zakladatel hlubinné (psychoanalytické) psychologie <- poprvé vysvětleno, co je to duše
- dva světy:
a) svět idejí
= ideální duchovní svět, dokonalý
- pocházíme ze světa idejí, máme v sobě zárodek dokonalosti - duši
- máme se snažit o přiblížení, ale některým lidem se to nikdy nepovede => máme povinnost hledat v sobě
b) náš svět
Aristoteles
- Platónův žák
- nebyl úplný idealista (napůl materialista)
- psal o praktickém řešení problémů (jak máme žít), věnoval se tematice přátelství:
rovná (mezi spolužáky) nadřízený a podřízený, rodiče a děti, učitel a žák…- „člověk je zoon politicon“ = tvor společenský -> člověk nemůže žít bez společnosti
- entelechia = božská jiskra v naší duši, božský zárodek; naděje, láska, touha...
- chápání v antice přibližně v době Aristotela: duše = dvojník těla; později: duše = božská jiskra; ještě později: duše = část hmoty
- atomistickou teorii materialistickou o duši představil Demokritos - nepřejímáme
- psychologií se zabývalo několik dalších učenců:
Hippokrates (5. stol. př. n.l.)
- lékař, kt. mluví o 4 šávách proudících v našem těle - podle nich rozeznáváme dynamiku
=> cholerický, sangvinický, melancholický, flegmatický typ člověka
- platí dodnes
Galén (2. stol. nl.)
- lékař, kt. napsal mnoho lékařských spisů, temperamenty rozpracoval pomocí Hypokratova vzoru
- duší se zabýval i svatý Augustin (položil základy) a další křesané
- křesanství - v okamžiku početí člověku vložena duše (zákaz interrupce), je nesmrtelná
16 - 17. stol.
René Descartes
= významný představitel racionalismu
- připomněl prioritu duchovna: „myslím, tedy jsem“
- patří ke skeptikům: na světě nemohu pochybovat jen o svém myšlení
- myšlení je schopen jen člověk
- podle něj přicházíme na svět s určitou výbavou a dispozicí - pozdější učenci (filozofie stále spojená s psychologií) mu tento názor vyvracejí: „člověk přichází na svět jako čistý nepopsaný list, a pak se vytváří jeho osobnost (= anglický empirismus - John Locke)
mnohé dispozice a výzkumy Descarta potvrzeny genetikou (inteligence dědičná z 80 - 90%)
dualita (= dvojnost)
- svět rozdělit na část hmotnou a duchovní
- mezi částmi vytvořil nepřekonatelnou propast
- ve vědeckém spisu Rozprava o metodě
- duchovno má jen člověk -> jen člověk má schopnost myšlení, citu a vcítění
- zvíře nemá schopnost myšlení -> přechází do hmotné části (nemůže tedy ani cítit)
Francis Bacon
- empiritik
- „příroda je můj nepřítel a já ji musím porazit“
Thomas Hobbes
- člověk člověku vlkem (Homo Homini lupus) -> pro kontrolu situace nutné vydání zákonů
- člověk něco chce, ale současně se tomu brání
- zkoumání: reflex = odpověď organismu na podnět; vrozený X získaný
Baruch Spinoza
- věnoval se:
psychologii afektům = okamžitý, náhlý, neovlivnitelný, krátký výbuch emocí; řadí i žádostivost, radost a smutek- Žid, exkomunikovali ho Židé, pronásledován křesany, utekl do Holandska; „Ježíš byl nejdokonalejší člověk na světě“
Bible 2 významy:
oficiální skrytý význam - pro myslící lidi => nepotřebujeme kněze, stačí náš rozum
konec 17 - 18. stol. -> Osvícenství
- psychologie se posunuje k přírodě, k materialistickému přístupu
- přírodovědně-filozofické úvahy
Isac Newton
Lemonosov
19. stol.
- zkoumá se nervový systém, anatomie
Jan Evangelista Purkyně - zkoumal genetiku a buňku
- rozvoj frenologie - Franc Josef Gall, tvar lebky umožňuje poznat lidský charakter, lidskou psychiku
- revoluce v myšlení: Arthur Schopenhauer a Friedrich Nietzsche
- představitelé iracionalismu a voluntarismu
Arthur Schopenhauer
- předchůdce Nietzschemho
- představitel:
Friedrich Nietzsche - „ztotožním se se světovou vůlí“ => teorie nadčlověka (nemá soucit s ničím, vyrovnám se s tím násilím) - zneužito fašisty
- gay, onemocněl syfilidou
1879 - Dr. Wilhelm Wundt 1. psychologická laboratoř v Lipsku
Sigmund Freud - 80. léta, z Příboru na Moravě
- židovského původu, atheista
- největší osobnost česko-rakouského psychiatra/ psychologa
- původně vystudoval medicínu, lékař, přes medicínu se dostal k psychiatrii
- inteligentní člověk
- v jeho dobách psychiatrie „v plenkách“ a k lidem mentálně a psychicky postiženým odmítavé chování
- zásluha o definici mentálních poruch
- psychiatrické pokusy prováděl v hypnóze - hlavně zpočátku činnosti; ustoupil <- možná závislosti hypnotizovaného na hypnotizérovi
- sex = nejdůležitější v našem životě, ovládá nás
- trvá na významu nevědomí, dětské sexuality
- hodnotí z hlediska fyziologického, materialistického
- vypracoval systém lidské psychiky: podle Freuda má psychika 3 základní části (= topika):
ONO (= ID, nevědomí, podvědomí) - ovlivňuje nás nejvíce, neuvědomujeme si to
- nevíme přesně, co se v něm odehrává
- základ sexuálního pudu
-> pud života - vede k zachování našeho života, vybití sexuálního napětí
- sexuální pud - je tělesného původu, touží po vybití; ovládají nás sexuální touhy, touha po stadiu libidu (= stav sexuální blaženosti); libido je základem naší psychiky, touha naplnit sexuální pud
-> pud smrti - chce zničit, zabít, sebepoškozování, sebevraždy
- teorie pudů:
- agresivní pudy - sadismus a masochismus
- cíl: dosahování slastí
- primární
JÁ (= EGO, předvědomí) - střet (průnik) touhy s realitou
- řídí se principem reality, vyrovnává působení složky sociální a pudové
=> výsledek našeho chování
NADJÁ (= SUPEREGO, vědomí) = osobní morálka jedince, vznik výchovou rodičů
- řídí se principem dokonalosti, chce být dokonalé
- zažito vnitřní morálkou
- co si uvědomujeme, ze svého života -> myšlení, svědomí
- revoluce v psychiatrii, snaha nalézt příčinu psychických poruch
- základem psychiky je vyrovnávání se se sexualitou (začíná od dětství) - libido základem psychiky
VÝVOJ SEXUÁLNÍHO PUDU(= libida)
1) orální (= ústní)
- týká se nejútlejšího věku, dítě prožívá slast, když saje mateřské mléko, cucání prstů, vkládání hraček do úst
- období ve vývoji dítěte do 1 roku, dítě se rodí se sacím reflexem
- pro dítě dobrý těsný fyzický kontakt
2) anální
- souvisí s vyměšováním (do 2-3 let by se dítě mělo naučit)
- dítě prožívá vzrušení při vyprazdňování
3) falické (do 6 let)
- dítě si uvědomuje své pohlaví (falus = mužský pohlavní orgán)
- chápe základní odlišnosti mezi chlapcem a dívkou
Oidipův (Oidipovský) komplex - chlapec nenávidí otce
- dítě si uvědomuje, že mezi jeho rodiči je cosi, po čem touží také => začne nenávidět svého konkurenta
- syn ve své mysli zvítězí nad otcem a získá matku
Elektřin komplex - dívka nenávidí matku
- dívka více upřednostňuje otce a navzájem
4) latentní (= skrytý)
- utváří se názory na sexualitu (12 let)
- uvědomění si svého já
5) genitální
- období puberty, sex má největší význam (je prioritou)
- pokud se člověk v dětském věku se sexem nevyrovná -> psychické problémy, úchylky, …
sublimace - člověk se do doby pubertální nevyrovnal se sexem; nevyrovnání přenese člověk do jiných sfér -> hudba, malířství, …
- dívky trpí podle Freuda tím, že nemají penis
- představitel psychoanalýzy, rozebíral sny, psychiku
psychoanalýza - rozebírá lidskou psychiku
- po WWI psychoanalýza uznávaná disciplína <- léčení válečných psychóz
- hlavní myšlenka: nalezení nevědomých, pudových, často sexuálních potíží, které mají vliv na stav pacienta
- inspirace případ Anny O. - hysterie, psychické poruchy <- fyzické příčiny (po nocích se starala o nemocného otce); v hypnóze prozradila, že než by ošetřovala otce, ráda by dělala něco jiného => situace se lepší
- napsal: Výklad snů, O člověku a kultuře - o umění
- založil vlastní neurologickou praxi - studoval hysterické pacientky
- všechny sestry zahynuly v důsledku holocaustu
- zemřel dobrovolně po dlouhém utrpení z nemoci v Londýně
- práce lze rozdělit do 3 období:
Alfred Adler - žák Freuda, psychoanalytik
- 20. století
- vytvořil vlastní školu - Individuální psychologie - systém, menší význam k sexuálnímu životu, větší důraz na integraci
do společnosti, zabývá se jedincem jako individuem
- podstata jeho práce
- člověk je nedělitelné individuum
- důležitý životní styl -> zařazení do společnosti
životní styl = metoda vytváření životního plánu, probíhá už v dětství
- díky životnímu stylu jedinec překonává pocity méněcennosti
vnitřní vlivy- logika, racionalita
vnější vlivy - rodina
životní cíl - tvoří se během dětství, cíl: překonat pocit méněcennosti
- ovlivněno různými faktory, v dětství často nereálné cíle
- v dětství si vytvoříme jakýsi životní cíl, plán, sen do budoucna
<- podle toho, co doma vidíme (=> můžeme si vytvořit i špatný)
=> dětství nejdůležitější období života
sebepojetí - ovlivněno věkem
osobní logika
sociální cítění - přirozený zdravý projev ve vztahu k ostatním
- sociální vztah nemusí být vždy veden sociálním cítěním
rodinná konstelace - komplexy staršího sourozence narozením mladšího, mladší pocit nedostačivosti staršímu
typy: vyhýbající se
sociálně-užitečný¨
- budoucnost musí člověk považovat za důležitější než minulost
- důležitá je racionální stránka (člověka pochopíme jen tehdy, když pochopíme jeho cíle)
- kompenzační vývoj (méně funkční orgány vyrovnány tím, že ostatní zesílí svou funkci)
- poukazuje na sepětí člověka s okolím, člověk se rodí se společenským pudem
- propracoval komplex méněcennosti
- do 4 let se osobnost vytváří nejvíce
- zasáhl i do psychosomatiky - problémy mají vliv i na organismus
- vědomí a podvědomí ztotožnil, nezabýval se otázkami
- 1. kdo přišel s rovností mezi mužem a ženou -> dejte jim stejné vzdělání, stejné možnosti
- zabývá se i sourozeneckými vztahy, postavením dětí v jednotlivých rodinách
Karl Gustav Jung
- nebyl Žid jako Alder nebo Freud, žák Freuda
nevěří v boha, kterého předkládá náboženství -> víra v boha, kterého máme v sobě (duchovní energii)
- moje věc, jestli věřím nebo ne a jak (můj daimonion = vnitřní hlas)
- Švýcar, nejvýznamnější psycholog všech dob
už během svého života celebrita, vážený
- zájem o jazyky, studium archeologie, původně vystudoval medicínu, teprve pak přestoupil od psychiatrie k psychologii
- zaobíral se filozofií, uměním, náboženstvím, netradiční metody léčení
- dlouhou dobu Freudovým obdivovatelem, považován za jeho nástupce, ale později se s ním rozešel <- rozdílné názory
(např. na libido) - Jung rozchod nese těžce
- člen mezinárodní společnosti pro psychoterapii, stal se i jejím prezidentem
(omylem jeho podpis pod Göringův článek vyzývající k přijetí nacismu -> považován za nacistu, rasistu)
- dílo - napsal mnoho knih
- nestačil systematicky uspořádat svou psychologii (zemřel)
1) Psychologické typy
2) Hledání duše moderního člověka
3) Psychiatrická studie
- u lidí s psychózou využívá metodu psychických socializací
- myslel si, že lidé jsou v podstatě bisexuální
- entropie (= chaos ) - schopnost slučování protikladů
- podstata: z chaosu dojdu k rovnováze a uspořádání
- zabýval se i sv. Augustin, sv. František
- vědomí je duchovní podstata světa - ve své práci vychází z duchovní podstaty světa
- 4 systémy naší psychiky - nejsložitější na jeho psychologii
JÁ - vnímání, prožívání, pozorování, myšlení, cítění…
- vše, co si uvědomuji ze své psychiky
OSOBNÍ NEVÌDOMÍ - co individuálně během života získám, ale nevím o tom, neuvědomuji si to
-> vytváří se komplexy nadřazenosti a podřazenosti (méněcennosti)
=> veškeré komplexy mají jediný původ (pokroucené, deformované vztahy, hl.
v rodině)
KOLEKTIVNÍ NEVÌDOMÍ - v našem nevědomí se objevují pozůstatky lidské psychiky z historie lidstva
- to, co si lidstvo předává
- vytváří se archetyp - představa v podvědomí o tom, jak má něco vypadat, jak má
ve společnosti fungovat, např.:
- žena porodí dítě a v základu ví, jak se o něj má starat
- morální X nemorální
- archetypy se vytváří podle doby
anima - představa
animus - představa
- podle jin a jang
muž -> síla a rozum, žena -> něha a emoce
BYTOSTNÉ JÁ - nejméně prozkoumaná část naší psychiky, mluví o něm jako o bohu v nás
- souvisí se sebeaktualizací, seberealizací,
- definoval pojmy: introvert - uzavřenost, mají svůj vlastní svět, nemají tolik potřebu se vyjadřovat, hůře komunikují ,
problém se vztahy
extrovert - 90% lidí spíš extroverze
- nejsme čistí extroverti nebo introverti, v každém oba postoje
- nepovažuje za nejdůležitější období dětství, člověk může dojít k poznání v každém období života
- prosazoval zásady holismu (i když o něm jako takovém nemluvil) -> nestačí léčit pouze tělo, potřeba léčit i duši
- v ordinaci doporučoval pacientům malovat mandaly
mandala = harmonické spojení kruhu a čtverce
- kolo -> symbol nebe, vnějších sil a nekonečna
- čtverec -> vnitřní síly, to, co je spojené s člověkem a zemí
- oba obrazce spojuje centrální bod, který je zároveň počátkem i koncem celého systému
- legenda o rabínovi - o pokoře ke světu, sobě samému, k lidstvu
- pokora není podřízenost, pokorný člověk má úctu sám k sobě
- nemyslet jen na sebe, nemáme právo manipulovat druhými
- kdyby mládí vědělo, kdyby stáří mohlo
- citace:
- „Je v nás něco slunečního.“ -> v každém člověku něco dobrého
- „V každém člověku je slunce, jen ho nechat plát.“ -> Vnímat lidi jako dobré, ale nebýt naivní
- „Život zaměřený na cíl je lepší než ten bez cíle.“ -> člověk se může rozhodnout sám -> záleží na něm, jak
prožije svůj život
- „Psychické znaky osobnosti: určitost, celost, zrání, uskutečnění celosti = nedosažitelný ideál, všichni máme
vlastní cestu.“ -> nikdy nemůže nikdo pochopit úplně všechno
- říkalo se, že má poměr s pacientkami
Současnost
- v současné době se rozvíjí:
1) kognitivní psychologie (hl. od .20. stol.) - jedná se o poznání, o zkušenost
- Piaget
2) behaviorismus - reflexivní učení (reflex = odpověď organismu na podráždění)
- dnes překonaný
- založit Watson (konec 19. stol.)
- rozvíjel I.P.Pavlov (pes)
3) humanistická psychologie - posledních 20 let
- podstata: jedinečnost, autonomie člověka -> nenajdeme 2 stejné lidi
- všechny zkušenosti jsou nepřekonatelné
- spojení duševna a fyzička
- hodnotí se lidské rysy, temperament, znaky lidskosti
- zkoumá i asertivitu
- představitelé:
Viktor Drapela (žid, Čech, úspěch na amerických univerzitách <- musel opustit Čechy)
Abraham Maslow - psychoterapeut, zabýval se hodnotami
Viktor Emanuel Frankl - několik let v koncentračním táboře (zemřela manželka i dítě), lékař
- otvíral psychoterapeutické poradny, pomáhal lidem
- složitá psychologie
Eric Fromm - žid, psycholog, sociolog
Eric Fromm (1980)
- představitel dialektického humanismu
- filozoficky označován jako neofreudista -> přijal psychoanalýzu Sigmunda Freuda
neomarxista -> přijal raný marxismus - podstata: teorie alienacec(= odcizení) -> člověk se
odcizil tomu, proč přišel na tento svět, člověk by měl pracovat rád
2. pol. 20. stol. - nastupuje tzv. masová kultura - zbavila člověka lidství, člověk si chce jen vydělat peníze
teorie se stala základem dalších filozofických směrů
pozdější Marxova filozofie: jediná cesta proti odcizení: revoluce
- podle Fromma má člověk 5 základních potřeb:
1) potřeba vztažnosti - potřeba lásky, mezilidské vztahy
2) potřeba transcedence - potřeba překročit sami sebe -> posunout se výš (vystoupit nad zvířata)
3) potřeba zakořenění - potřeba zakořenit na nějakém místě
4) potřeba identity - nutnost uvědomit si svou jedinečnost, neopakovatelnost (jinak komplexy, neschopnost
dosáhnout štěstí)
5) potřeba orientačního rámce - potřebujeme určitý stálý rámec vztahů pro pocit bezpečí, nebo se
přizpůsobujeme určité společnosti - proces přizpůsobení formuje naše charaktery
- neznámější učivo se týká produktivní a neproduktivní orientace lidí
a) neproduktivní orientace:
1) receptivní - člověk se domnívá, že nějaké cíle, které by byly vhodné následování (láska, přátelství, jiné
hodnoty) leží mimo něj
- člověk přijímá, co je, ale nevěří v hodnoty, svým způsobem cynik
2) vykořisovatelská - manipulátor -> vše je potřeba strhnout na sebe, bližní jen využívá, aby se měl
dobře
3) křečkovská - obklopuje se určitými věcmi - zachovávají a poskytují mu pocit jistoty
4) tržní - snaha rozvíjet pouze vlastnosti, které se nejlépe prodávají (vedu tak i lidi kolem sebe - děti,
zaměstnance, …) -> podle alienace se člověk stává věcí a BÝT se zaměňuje za MÍT
kniha Mít, nebo Být?
b) produktivní orientace
rozvíjí kreativní činnost - tvůrčí činnost -> plně se rozvíjí talent a schopnosti člověka
=> rozvíjí společnost s vědomím, že to dělá pro druhé lidi
- Fromm při hodnocení americké společnosti 20.stol. tvrdí, že dosavadní společnost na principu
destruktivity, proces alienace související s masovou kulturou
- člověk by se měl chovat biofilně -> mít rád život
- ateista pocházející z židovské rodiny, považován za jednoho s největších am. psychologů a sociologů (nebyl lékař)
- jeho knihy obletěly svět (u nás až po r. 89, v 90. letech značně populární a úspěšné) Mít nebo Být, Umění milovat
- Stalin pro něj představuje stejnou zhoubu jako Hitler
- strach ze svobody - člověk přichází na svět bezstarostný, šastný, bez názorů
- společnost nás nějak formuje - formou trestů
- když dospějeme, chceme splynout s davem
- máme se snažit být sami sebou, jedinečnou osobností