23. listopadu 2006
- řeky
Chuang-che,
Jang-c‘-tiang, velké rozdíly mezi severem a jihem, sever - sprašové půdy (více úrodné, ale rychle propouštějí vláhu), hlavní plodina proso, jih - více vláhy (i několik sklizní za rok), rýže, luštěniny (sója), ovoce a zelenina
-
ve 4. století BC začíná
pěstování čaje, nejdříve pouze pro panovníka,
ve 3. tisíciletí BC začíná chov
bource morušového => textilní výroba, hedvábí,
řemesla na vysoké úrovni, znali tkalcovský stav, hornictví, hutnictví,
v 1. století BC už používali vysoké pece na tavení železa, papír => levné knihy, střelný prach, kompas, horkovzdušný balón, výroba porcelánu, obchod (Velká hedvábná cesta), obchod zahraniční (stát) i domácí (soukromníci)
- mnoho států, v čele
wang, místní vládci -
ču-chou, mají chránit obyvatele svého území,
málo otroků (používány především k nevýrobní činnosti - např. pohon čerpadel na poli), po vzniku centralizovaného státu v čele císař s neomezenou mocí, měl dva rádce, kteří řídili státní aparát, v úřadech
systém vzájemné zodpovědnosti (úředníci jen na doporučení)
-
21. - 14. století BC - v
Číně hodně států, mezi nimi časté války, státy na hranicích stavějí zdi, začíná sjednocovací proces
-
4. století BC - do popředí se dostává stát
Čchin,
3. století BC - v čele
Jing-Čeng, vytváří
centralizovaný stát, prohlásil se za císaře, bourají se zdi, staví se silnice, jednotné zákony, míry, váhy, měna, hospodářský a kulturní rozkvět, začíná se stavět
Velká čínská zeď proti asijským kočovníkům, státní prostředky jsou ale vyčerpány => vzpoury a povstání
- po smrti Jing-Čenga se stát rozpadá, období bojů o moc, vítězí
Lion-Pang, vládce říše
Chan, pokračuje centralizace
- dovršena na přelomu
2. a 1. století BC za vlády
Siao-wu-ti, hospodářský a kulturní rozkvět, po jeho smrti boj o moc, dochází k častým povstáním (povstání rudých obočí, povstání žlutých turbanů) a
vznikají tak tři státy
- znakové písmo, nejstarší texty na želvích krunýřích, bohatá literatura, lékařství (nepotlačovat příznaky, ale likvidovat příčiny), filozofické školy -
konfucianismus (zakladatel
Kchung’c, zabýval se otázkami státu, vztahy mezi panovníkem a poddanými - mají být na principu lidskosti, to se na mnoho set let stalo vzorem),
taoismus (zakladatel
Lao’c, zabýval se vnitřním psychickým stavem člověka, důležitá součást života meditace, návrat k přírodě), pronikl sem i
buddhismus, později byl ale vytlačen
- Číňané se považují za nejdůležitější -
Říše středu