přestěhoval se do Prahy – tam se stal členem anarchistické skupiny soustředěné kolem S. K. Neumanna
účastnil se demonstrací při studentských slavnostech
za antimilitaristickou báseň „Píšou mi psaní“ byl dvakrát vězněn
za 1. světové války narukoval na ruskou frontu
dlouhodobě onemocněl akutním revmatismem
když se vyléčil, tak narukoval do Itálie a Rumunska
i přes to, že se sblížil s Čapkem, zůstává po skončení války mimo literaturu a žije v ústraní
vydává se do rodného kraje Sobotky
za okupace na protest nevycházel z domu
po válce byl jmenován národním umělcem
pohřben v Sobotce
poezie:
byl především básník
byl mimořádně citlivý
v začátcích tvorby ho přitahovala dekadence – to se projevuje v jeho raných rukopisných sbírkách, z nichž se dochovala pouze jedna - byla objevena po jeho smrti – Rozbolestněný ženami
Života bído, přec tě mám rád
Báseň: Píšou mi psaní
antimilitaristické postoje – dostal se před vojenský soud, byl uvězněn
tato báseň zlidověla
sociální a baladické básně
často forma písně, popěvku
pod lehkou formou se skrývá závažný problém
báseň: Narodil se
zobrazuje bídu mladého člověka, který se narodil do chudé rodiny
srovnává zde bohatství a chudobu
podobný námět: Ada, Minka, Marta
prostituce dovede dívky do vězení
obviňuje společnost, že to nechá tak daleko zajíst
Modrý a rudý
vystupoval zde jako antimilitarista, protispolečenský vzbouřenec
odmítá bojovat proti tem, kteří mu neublížili
báseň: Raport
forma vojenského hlášení
paralela mezi umírajícím vojákem a umírajícím koněm
protest proti válce
postupně se jeho tvorba zaměřuje na milostný prožitek, na vztah člověka k přírodě
uprostřed války vzniká jeho sbírka Splav
milostná lyrika
zobrazuje nespoutané mládí s touhami a smutky
okouzlení přírodou
radost ze života
oslava domova, rodného kraje
lyrika zpěvná, citová – vliv vitalismu
báseň: Splav
zobrazuje lásku mezi mužem a ženou
popisuje venkovskou krajinu
báseň: Hloupý Honza
vztah mezi matkou, synem a jeho první dívkou
Rány, růže
verše z doby konce první republiky a okupace
zobrazuje své vlastenectví a odpor k fašismu
Básně, Nové básně
obrací se k rodné Sobotce
poválečné básně
Ještě zní
antimilitaristické postoje
próza:
povídkový soubor: Prvních jedenadvacet
námět ze života buřičů, ztroskotanců, lidí společensky deklasovaných, ale citlivých
Stříbrný vítr
Příběh dospívajícího studenta Jana Ratkina, který vyrůstá v rodině, kde si rodiče příliš nerozumí. Otec je soudce, tvrdý člověk, který vyžaduje od syna přísnou kázeň a poslušnost, Jeníka často byl a matku psychicky terorizoval – Jenik měl raději maminku, která byla citově založená. Nejraději měl strýce Jiřího, kterého obdivoval a měl ho rád, ten ale spáchal sebevraždu a Jeník tím trpěl. Jeník vyrůstal na vesnici, prožíval lásky a zklamání. Je osamělý, mimořádně vnímavý a citlivý. Později odešel studovat na gymnázium do města, tam se skamarádil se spolužákem Staňkem, který byl neprávem pronásledován. Skamarádil se ale i s dalšími. Jednou ho pozval na večeři bohatý spolužák Hugo. Seznámil se s pochybnou morálku Hugovi matky, která podváděla svého muže. Jeník tím byl otřesen a spolužáka litoval. Jan postupně dospívá a prožívá své první lásky. Seznámil se s Aničkou Karasovou, do které se zamiloval. Doma se situace zhoršila maminka byla nemocná, otec v něm vzbuzuje odpor. Prožíval chvíli zmatků, uzavírá se do sebe a začíná psát těžké a málo srozumitelné verše. Končí školní rok, nastávají prázdniny, Jeník odjíždí domů. Anička mu sdělí, že o něj nestojí. Začíná si uvědomovat, že se z něj stává rozumný dospělý člověk.
Lyrizovaná próza
Subjektivní pocity
Metafory
Motiv stříbrného větru se refrénovitě vrací
Autor klade důraz na detaily
Vliv impresionismu – dojmy, nálady, jednání bez motivace
Práva člověka na život, pocity svobody
román: Křižovatky
láska dohání až k sebevraždě
román: Tělo
osudy hrdinky, jejíž citový a manželský život se zhroutí v důsledku války
povídky: Žasnoucí voják
tragedie vojáků, nesmyslnost války
drama:
komedie: Léto
lyrická oslava mládí a lásky
obdobou Jana Radkina je tu Jeník Skalník, gymnazista, který trávil prázdniny u svého strýce faráře Hory. Na vesnici přijíždí spisovatelka Valča Peroutová se svým mužem redaktorem – ironik, neměl pro svou ženu pochopení, byl si jist ženinou věrností. Valča se zamilovala do Jeníka a chtěla opustit svého muže. Perout si stěžuje faráři, který mu radí, aby nechal věcem volný průběh. Jeník byl zmatený, v noci utíká, ale farář ho nehledá. Jeník potkává Stázku, do které se zamiluje, Valča se vrací ke svému muži.
Měsíc nad řekou
Lyrický skladby
K napsání ho inspirovali vzpomínky na gymnázium
Příběh začíná v malém městě, kde se chystá sjezd abiturientů, chystá se na něj i Jan Hlubina, přestože ve třídě patřil k nejlepším, skončil ve vyženěném obchůdku s papírnickými potřebami. Chtěl si s sebou vzít svou manželku, aby jí veřejně poděkoval za dobrý rodinný život. Před sjezdem k nim přijde jeho kamarád Josef Roškot – společně bydleli v domě, kde teď žije Jan (impresionismus). Nakonec jdou Jan a Josef na sjezd, cestou vzpomínají na své mládí, v té době, kdy odchází, Janova dcera Slávka vyprovází kamarádku, před domem se setká s Roškotovým synem Vilíkem. Zatímco jsou rodiče na sjezdu, vedou spolu melancholický rozhovor, prožívají hezké chvíle. Rodiče se vrací, jsou nemile dotčeni, že vidí děti spolu. Slávka se loučí se svým mládím a zůstává na straně rodičů.