< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >ExpresionismusImpresionismusHudební výchova

Tance

Tango

· dva druhy – klasické, argentinské – v něm častá improvizace

· pochází z 19.století, klasické vzniklo ve Velké Británii v 20. století, argentinské - smíšení tanců z více zemí

· argentinské tango nemá pevná pravidla, oproti klasickému, argentinské – kulaté držení, klasické – dáma má palec ruky pod levým ramenem partnera, argentinské tango často postrádá rytmizaci

· 50 taktů za minutu

Samba

· latinskoamerický tanec

· dvoučtvrťový nebo čyřčtvrťový takt

· základem je pohupování pánví a krčení kolen, jiskření a flirtování mezi partnery

· nejznámější – karnevalová

· původně brazilský tanec

Country

· kombinace folkového a společenkého tance

· poprvé se objevil v 16. stol.

· specifická forma – English country dance

· hlavní nástroj – dudy, dále housle, akordeon

Polka

· vznikl 1830 v Čechách

· dvoučtvrťový

· maděra – původní název, poté ještě půlka – půl čtvrťový takt a pak polka

· vyznačuje se výrazným rytmem a temperamentem

·

Slowfox

· pomalý foxtrot – z něho vznikl

· nejčastější anglický tanec

· nejtěžší standartní tanec

· tančí se na čtyři doby – důraz na první a třetí doby, 30 taktů za minutu

· postupový – pár se snaží urazit co nejdelší vzdálenost

Rumba

· pomalý romantický tanec na čtyři doby

· druhý nejpomalejší – 25 – 28 taktů za minutu

· dva typy – kubánská čtvercová, mambo bolero

· pochází z Afriky – důležitější byl rytmus než melodie, poté na Kubu – africkými otroky

· vyvinula se na Havaně v 19. století – vzniká Kubánská rumba – ta se dále rozšiřuje

Mazurka

Mazurka nebo také mazurek je tanec složený ze dvou osmitaktových reptíz tříčtvrťového taktu. Je to oblíbený národní Polský tanec. Formou mazurky je psaná i Polská hymna. Pochází zřejmě z poloviny 18. století. Nejslavnější umělecký tvůrce mazurky je Fryderyk Chopin s počtem 52. Z našich skladatelů tvořili mazurku například Antonín Dvořák a byla použita i v baletu Labutí jezero od Čajkovského. Později se objevila pomalejší salonní forma, kterou hrály dvorní kapely na zámcích a v tanečních sálech. Hlavní slovo měly housle, cello a flétna a rytmus udávalo cemballo.

Druhy mazurky: kujaviak (pomalý), mazur (střední), oberek (rychlý). V klasické mazurce používáme tři kroky, ale existují i formy, kde se vužívají dva i jeden a zbývající kroky nahrazují poskoky a tanec je doplněn například o tleskání.


Charleston
• podle města Charleston v Jižní Karolině
• populární v 20. letech 20. století hlavně v Americe
• původně černošská hudba
• 8 dob, sólový nebo s partnerem, v řadách
• Josephine Bakerová – proslavila Charleston a rozšířila ho i do Evropy
Valčík
• postupový, kolový tanec, párový
• tří čtvrtečný takt nebo tří osminový, důraz kladen na první dobu
• vznikl v Alpách v 18. století, autor Vincent Martin
• skladatelé – Johann Strauss starší a mladší, mladší – „Na krásném modrém dunaji“
• dva druhy: Vídeňský – řetěz několika valčíkových melodií za sebou, Pařížský – předehra a trio
Breakdance
• street dance, část hip- hopu
• =breaking, b-boyig
• tanečníci – b-boy, b-girl
• vznik 20. století
• zprvu tanec černochů – místo rvaček pořádali souboje v tanci
• proslavil ho i James Brown
• nebezpečný a náročný
• 5 hlavních prvků – styl – tvoří polovinu celého tance, footwork – tanečík ne na čtyřech a dělá různé prvky, freezes – zastavení v krkolomných pozicích, power moves – hlavně gymnastické prvky, vrtulníky, akroba
Salsa
• latinsko – americký tanec
• původem afrokubánský
• čtyřčtvrťový takt
• vychází z mamba
• Salsa Rueda – salsa v kruhu
Cha-cha
• latinskoamerický tanec
• čtyřčtvrteční takt
• vychází z mamba a rumby
• 32 taktů za minutu
• vznikl v 20. století na Kubě – nejmaldší latinskoamerický tanec
• Enrique Jorrín – zakladatel
• ve španělštině znamená chůvu, děvče nebo služebnou
Step
• tančího sólový tanečníci hlavně jen nohama, zbytek těla se příliš nepohybuje
• = tep – dance – hlavně v Americe
• boty opatřena kovovými destičkami – vyklepávání špičkami a patami rychlé rytmy - nutná i dobrá podložka
• vznik v 18. století – ženy a muži netancovali stejné kroky
• doprovodný nástroj – housle
• ze začátku omezen na malý prostot
• výsada irských tanečníků
• Lord of the dance
Blues
• vznikl v afro-americké otrocké komunitě v 19. století v USA
• vychází ze spirituálů, ovlivněn africkou hudbou
• původně sólový hlas, později doprovázen kytarou
• = v aj depresivní, smutý stav
• melodie – není vyhrazený molový a durový charakter skladby, pentatonika – hlavně pět tónů
• rytmus – čtyřčtvrťové členěný takt, triolový rytmus, využívání synkop a nepřesného rytmizování
• typické nástroje – piano, saxofon, bicí, trumpeta, pozoun
Kankán
• pařížský tanec, pocházející z roku 1830
• odvozený ze španělského fandanga
• pohyby prý napodobovaly reje opic
• uplatňuje se v operetách a kabaretech
• nejznámější kankan – J. Offenbach – „Orfeus v podsvětí“



Přidal: tess.for 4. 3. 2008
Zobrazit podrobnosti

Podrobnosti

Počet slov: 654
Zhlédnuto: 10684 krát
< Předchozí výpisek Zpět na výpis látekNásledující výpisek >ExpresionismusImpresionismusHudební výchova