Prenatální věk (0-9 měsíců)
EMBRIO
od 1. měsíce - svaly, kosti, oči, srdce, vývoj mozku
2. měsíc - prsty, funguje mozek
8 týdnů - PLOD
4. měsíc - funkce všech orgánů, vnímá hlas (hl. matky) a tlukot srdce matky
5. reaguje pohybem
6 . měsíc - potní a mazové žlázy
7. měsíců - všech 5 smyslů
8. měsíc - stolice (primitivní); škytavka
9. měsíc - připraven na porod
nikdy není úplně jistý datum otěhotnění, kontrola ultrazvukem
začíná početí, pokračuje vývojem, končí porodem
Novorozeně
1. měsíce - má radši menší prostory, cítí se více v bezpečí, zaťaté ručičky v pěst, ochablé svaly, dorozumívá se pláčem důležitý kontakt s matkou, kojení - 6. týdnů min (spíš rok)
Kojenec
začíná se usmívat
vývoj senzomotorický: reflexy, sedí, manuelně zručnější
emoční: navazuje kontakty s okolím, formování vztahů
Batole 1-3. rok
11. - 12. měsíc
schopné postavit a 1. krůčky a rozumí jednoduchým větám, vlastní nesmyslná slova13. - 15. měsíc
dovede chodit, napodobují lidi, zvířátka, hází věci na zem, 1. slova, „čmárají“, pijí z hrnečku, lžíce vidlička, ukázat co chce16. - 18. měsíc
chodí do schodů, svlékání, ukazují na své části těla, listuje knížkou, složitější pokyny, kope do balónu, odrážedla19. - 22. měsíc
vyčistit zuby (s pomocí), usušit ruce, srozumitelně, házet, nazout si botypoč. 2. roku
složitější věty, někdy až skloňují, časují, hrají si mezi dětmi ale ne kolektivní hry, dokáží si říct o nočník2 a čtvrt roku
nepolijí se lžící, knoflíky, i říkanky, při chůzi do schodů střídají nohy2 a půl roku
korálky, jména kamarád, tříkolka, obrázek jednoduchý, skok od dálky, předložky, příd. jména2 a tři čtvrtě
jednoduchá písnička, šněrování bot, komunikace s dětmi, počítání -- formuje se „já“3 roky
umí vyprávět krátký příběh, lehké tvary, barvy, zvířátka (již názvy) dítě vychováváme sugescí = nápodobou - musíme jít příkladem 1. odpoutání od matky à školkaPředškolní věk (do 6ti let)
mělo by dobře mluvit,
rýsují se vrstevnické vztahy,
umí kreslit, hraje si,
rozvíjí se názorné myšlení a dítě má již svědomí
6. - 11./12. let
rozvoj myšlení, soc. vztahů
sebepojetí a sebehodnocení
veliký pokrok: psaní, počítání čtení…
Puberta (do 15.ti)
anatomicko-fyziologické zrání - po stránce fyzické i psychické
významná role: city, člověk je impulzivnější
rozvíjí se: pojmově-logické myšlení - jsem schopen vyjádřit, k čemu sem dospěl abstrakce - schopnost uvažovat v představě, oddělit významné věci od nevýznamnýchErikson: považuje ho za hledání vlastní identity
Mladší dospělost (18-40(46) let)
období zralosti
dokončení studia, zakládání rodiny, už je dospělý a musí tak jednatvirtue: láska
konflikt: intimita (navazování vztahů, žít partnerský vztah) x izolovanost (chtějí být sami, nejsou schopni mít vztahy)
Střední dospělost (do 65ti let)
syndrom opuštěnosti - děti se odstěhují --> krize středního věku - znovu hledají sami sebe - osobnostní rozvoj = GENERATIVITA- ženy snášejí lépe
STAGNACE - ustrnutí vývoje, stará se jen o děti a nežije pro sebe ale pro ně --> stárnutívirtue: pečování (hl. o sebe)
Stáří (od 65ti let do smrti)
věda: Gerontologie (nemocnice - oddělení - geriatrie)
virtue - moudrost