Vykreslení bude probíhat v události Paint programu. Použijeme k tomu strukturu for, která má tři řídící příkazy: 1. se provede právě jednou před zahájením cyklu, 2. je vyhodnocován před každým provedením těla cyklu, 3. je vykonán po každém dokončení těla cyklu. Tyto příkazy jsou odděleny středníky a jakýkoli z nich je možné vynechat, středníky se ale píší i v tomto případě.
Pro namalování kružnic potřebujeme znát x a y souřadnice počátku, šířku a délku elipsy. Protože se jedná o kružnici, můžeme sjednotit výšku a šířku, a také x i y souřadnice. Ještě si uvědomíme, že souřadnice elipsy udávají horní levý roh pomyslného obdélníka, kterému je tato elipsa vepsána.
V prvním výrazu definujeme souřadnice a šířku.
Ve třetím výrazu nastavíme, že souřadnice se bude po každém průběhu cyklu zmenšovat o 5 pixelů (x-=5)
Do druhého výrazu nastavíme, že cyklus bude probíhat do té doby, než bude souřadnice nulová.
Do těla struktury for uvedeme, že chceme namalovat černou elipsu, která má stejnou x a y souřadnici a totožnou šířku i výšku, poté velikost šířky zvýšíme o 20 px.
private void Form1_Paint(object sender, PaintEventArgs e) { for (int x = 100,šířka=10; x >= 0; x-=10) { e.Graphics.DrawEllipse(Pens.Black,x,x,šířka,šířka); šířka += 20; } }
Pokud by nám příkaz for s měnícími se souřadnicemi přišel nepochopitelný, můžeme si zavést další proměnnou i, která bude obsahovat počet provedení cyklu. Na začátku se bude rovnat deseti, při každém běhu cyklu se sníží o 1 do té doby, než bude menší nebo rovna nule.
private void Form1_Paint(object sender, PaintEventArgs e) { int i,šířka,x; x = 100; šířka = 10; for (i=10; i >= 0; --i) { e.Graphics.DrawEllipse(Pens.Black,x,x,šířka,šířka); šířka += 20; x -= 10; } }