(9. - 15. stol.)
- v mnoha zemích nastupuje renesance, otevřený, volný režim
= středověká školská filozofie, která se vyučovala na univerzitách a církevních školách
scholastika - postupem se stalo synonymem pro něco zkostnatělého, netvůrčího
- těsně spjata s teologií (filozofie ve službách theologie, je „její služkou“), církevní dogmata - vykládány jen útržky děl filozofů
- úloha: najít něco, co neodporuje rozumu, a tím podepřít teologická dogmata
=> občas střet - dává přednost pravdě teologické (víra je více)
- nebyl příliš jednotný proud, netvořil systém
- tvořily filozofické proudy v křesťanství v 1. tisíciletí našeho letopočtu
- neusiluje o myšlenkovou původnost a odhalení nových pravd, ale o shodu se zjevnou pravdou Bible s autoritou církevních otců
- oceňuje Aristotela, vliv i Platón
- jako problém řeší vztah mezi filozofií a theologií (scholastická filozofie je podřízena theologii)
spor o univerzálie (= spor nominalismus s realismem o obecné pojmy): univerzálie = obecné pojmy, jednotliviny
- 2 názory jak existují univerzálie:
1) nominalismus
- obecné pojmy jsou po věcech
- název odvozen z teze, že obecné pojmy neexistují skutečně prvotně a reálně existují jednotlivé věci -> pojmy jejich pojmenováváním
- obecniny:
a) lidské pojmy = abstrakce, konceptualisté
b) vůbec neexistují - existují jen jednotliviny, např.: strom, radikální nominalisté
-> jen univerzální pojmy pro výtvory, lidské označení
2) realismus
- obecné pojmy jsou skutečné a původní, vytvořili se z nich další věci
- filozofické východisko: Platónova teorie idejí
- pojmy existují ještě před vznikem věci (v boží mysli)
1) raná scholastika
Pierre Abélard
- filozof 12. století, zpracoval scholastickou metodu -> Ano a ne
- realista
2) vrcholná scholastika - největší rozkvět ve 13. století <- obrat k Aristotelově filozofii
Albert Veliký
- cíl: parafrázovat a vyložit všechny Aristotelovy spisy (většinou z arabštiny zpět do latiny)
- Albert Veliký
- jeho žák: Tomáš Akvinský
Tomáš Akvinský
- nejznámější představitel scholastiky
-> tomismus - snaha zapojit nové poznatky, zapojit a využít je ve víře
- život:
- narodil se u Neapole, vychován v benediktinském klášteře v Monte Cassinu
- studoval na univerzitě v Neapoli, u Alberta Velikého v Kolíně
- dominikánský mnich, hodně přednášel (v Kolíně, Paříži)
- prohlášen za 5. učitele církve, kanonizován, velká autorita
- sociální učení: - hlavní úlohou státu: péče o morální blaho (do čela státu staví církev)
- nebouří se proti společenské nerovnosti - „je to přirozená věc“
- spojil filozofii a theologii
- obránci jeho filozofie: jezuité
- snaha sjednat soulad mezi vědou a vírou - rozlišoval pravdy:
a) přirozená teologie => pravdy lze poznat přirozeným světlem rozumu
b) zjevná teologie => pravdy se opírají o světlo Božího zjevení
- témata, kterými se zabýval:
- ontologie - nejvyšší forma je Bůh (= čistá forma bez látky)
- člověk = jednotná substance duše a těla (duše a tělo spojeny jako forma a látka)
- duše je vtělená a nesmrtelná
- pravda = shoda věci s rozumem
novotomizmus
- 19. stol.
- netomistické filozofie - dochází k mnoha vědeckým objevům
- návrat k jeho myšlenkám
- snaha propojit vědu s vírou
- snahy o zapojení víry do praktického života (mírnou cestou)
2) pozdní scholastika - rozvíjí se především v rámci církevních řádů (dominikáni, františkáni), na univerzitách
Roger Bacon
- anglický filozof, předběhl svou dobu
- věnoval se oblastem, kt. v té době ne příliš populární: astronomie, alchymie, pokusy
- obviněn z čarodějnictví, vězněn, zemřel ve vězení
- z Anglie musel uprchnout -> do Francie pod ochranou papeže, po 12 letech se vrátil do Anglie (neměl dělat -> do vězení)
- Jules Verne středověku = „lidé budou létat, dýchat pod vodou…“
W. Occam - nominalista (jediný z uvedených)